Η μελέτη δείχνει ότι οι νέοι που στην ηλικία των 15 ετών ταυτίζονται έντονα με το «γκόθικ» στιλ (μαύρα ρούχα, έντονο μαύρο μέικ-απ, «μαύρη» μουσική κ.α.), έχουν κατά μέσο όρο τριπλάσια πιθανότητα να διαγνωστούν κλινικά με κατάθλιψη στην ηλικία των 18 ετών. Έχουν επίσης πενταπλάσια πιθανότητα για αυτοτραυματισμό σε σχέση με τους υπόλοιπους συνομηλίκους τους.
Η παρούσα πτυχιακή έχει σκοπό να παρουσιάσει το φαινόμενο της εφηβικής υποκουλτούρας. Κύριος στόχος της μελέτης είναι να κατανοηθεί ο λόγος που ένας έφηβος αποφασίζει να ενταχθεί σε μια υποκουλτούρα καθώς και να κατανοηθεί τι σημαίνει ο όρος υποκουλτούρα καθότι επικρατεί μια σύγχυση γύρω απο την ακριβή σημασία του. Στο κεφάλαιο 2, αναλύεται ο όρος εφηβεία και καταγράφονται όλες οι συναισθηματικές διακυμάνσεις και οι αλλαγές του παιδιού κατά τη διάρκεια της εφηβείας. Καταγράφεται συνοπτικά μια βιοσωματική, μια ψυχολογική και μία κοινωνιολογική προσέγγιση της εφηβείας. Εν συνεχεία, στα κεφάλαια 3 και 4 αναλύεται το θεωρητικό πλαίσιο της κοινωνικής ταυτότητας του εφήβου, οι σχέσεις γονέων με τους εφήβους, οι σχέσεις εφήβων με τους συνομηλίκους τους καθώς και οι σχέσεις του εφήβου με την κοινωνική πραγματικότητα. Το κεφάλαιο 4 συμπεριλαμβάνεται διότι είναι αναγκαίο να κατανοηθεί η δυσκολία των διαπροσωπικών σχέσεων κατά τη διάρκεια της εφηβείας και ταυτόχρονα, να διαπιστωθεί πόσο σημαντικό είναι για τον έφηβο να διακατέχεται από το «αίσθημα του ανήκειν». Πέρα, ωστόσο, από το κεφάλαιο της εφηβείας, στο κεφάλαιο 5 καταγράφεται και αναλύεται εκτενώς ο όρος υποκουλτούρα καθώς και όλο το θεωρητικό του πλαίσιο. Επίσης, η σύντομη και συνοπτική ιστορική
Στην πραγματικότητα, πολλοί νεαροί και ενήλικοι έχουν βελτιώσει την ψυχική και πνευματική τους υγεία παρακολουθώντας τακτικά τις συναθροίσεις των Μαρτύρων του Ιεχωβά. Η ανθρωπολόγος Πατρίσια Φορτούνι σχολίασε σχετικά με αυτό το θετικό αποτέλεσμα στο σύγγραμμά της με τίτλο Μάρτυρες του Ιεχωβά: Μια Θρησκευτική Εναλλακτική Λύση για την Αντιμετώπιση του Τέλους της Χιλιετίας ( Los Testigos de Jehová: una alternativa religiosa para enfrentar el fin del milenio ): «Οι Μάρτυρες του Ιεχωβά προσφέρουν ένα ξεκάθαρο και συγκεκριμένο σύστημα αρχών το οποίο εφαρμόζεται στην καθημερινή ζωή, έναν ακριβή κώδικα που χρησιμεύει ως οδηγός για τον τρόπο σκέψης και ενέργειας». Το «σύστημα αρχών» και ο “κώδικας” που αναφέρονται εδώ βασίζονται στην Αγία Γραφή. Συνεπώς, μολονότι οι Μάρτυρες του Ιεχωβά αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα και τις ίδιες πιέσεις με τους συνανθρώπους τους, ενισχύονται από τη μοναδική σοφία αυτού του αρχαίου βιβλίου. Ναι, οι Μάρτυρες βρίσκουν καταφύγιο στις σαφείς πεποιθήσεις και αρχές που βρίσκονται στην Αγία Γραφή.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό της εφηβείας είναι η εκκεντρική εξωτερική εμφάνιση. Οι έφηβοι γενικότερα ασχολούνται μόνο με την εξωτερική πραγματικότητα και όχι με το τι συμβαίνει μέσα τους γι’ αυτό και δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στις τάσεις της μόδας, στα επώνυμα ρούχα και στον τρόπο που ντύνονται οι άλλοι. Επίσης, εμφανίζουν σαδομαζοχιστικές τάσεις γι αυτό και συνηθίζουν να τρυπάνε το δέρμα τους σε διάφορα σημεία, όπως στη μύτη, στα χείλη, στα δόντια, τη γλώσσα, το φρύδι, τον αφαλό, στο στήθος, ακόμη και στα γεννητικά τους όργανα ή να κάνουν τατουάζ. Το ποιο σημείο του σώματος επιλέγει ο έφηβος να τρυπήσει έχει συγκεκριμένο συμβολισμό. Ο Freud μιλώντας για την υστερία ανέφερε το σύμπτωμα μετατροπής, δηλαδή κάποια στιγμή κάποιο σημείο του σώματος πονάει ή παραλύει. Το άτομο φορτώνεται σαν τιμωρία το σημείο του σώματος που κάθε φορά πλήττεται. Τα διάφορα σημεία του σώματος είναι φορτισμένα διαφορετικά και μεταφέρουν κάτι από την προσωπική ιστορία του ατόμου, για παράδειγμα μπορεί να μεταφέρουν ένα τραύμα της παιδικής ηλικίας. Έτσι, ο έφηβος επιλέγει να τρυπήσει το σημείο του σώματος μέσω του οποίου θέλει να προκαλέσει και να δείξει κάτι σε κάποιον, π.χ. θέλει να αντιδράσει απέναντι σε έναν πατέρα που πάντα ήταν επιθετικός. Θα μπορούσαμε να πούμε πως ο έφηβος μέσα από
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη Δρ. Lucy Bowes, από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, χρησιμοποιώντας διάφορα επιστημονικά εργαλεία και ειδικά ερωτηματολόγια, διαπίστωσαν ότι οι «γκόθικ» νέοι είχαν κατάθλιψη και τάσεις αυτοτραυματισμού και στα 15 και στα 18 χρόνια τους. Αναλύοντας, δε, τη συσχέτιση των στοιχείων, απεφάνθησαν ότι οι 15χρονοι έχουν κατά μέσο όρο τριπλάσιες πιθανότητες να διαγνωστούν κλινικά με κατάθλιψη στην ηλικία των 18 χρόνων. Επιπλέον έχουν πενταπλάσιες πιθανότητες για αυτοτραυματισμό σε σχέση με τους υπόλοιπους συνομηλίκους τους.
Η goth/alternative κοινότητα είναι μια πολύ ισχυρή κοινωνική ομάδα. Φροντίζουμε ο ένας τον άλλο, προσφέρουμε βοήθεια και συμβουλές και πεταγόμαστε στα σπίτια φίλων για ένα τσάι. Η σκηνή αποκτά όλο και μεγαλύτερη ποικιλομορφία από ποτέ, ο κόσμος εκφράζεται με περισσότερη ελευθερία από ό,τι παλιά, χωρίς να φοβάται την κριτική και λόγω αυτού, η σκηνή προσελκύει περισσότερους ανθρώπους που βλέπουν ότι μπορούν να είναι ο εαυτός τους, αλλά και να εξερευνήσουν νέα είδη μουσικής και μόδας. Νιώθω ότι το Λονδίνο είναι μια ωραία πόλη, για να είσαι γκοθάς, όμως δεν ισχύει το ίδιο για την υπόλοιπη χώρα. Εξακολουθεί να είναι κάτι κατακριτέο: σε κατηγορούν ότι είσαι σατανιστής, πέφτεις θύμα ξυλοδαρμών και σου μιλάνε προσβλητικά στον δρόμο. Επίσης, είναι πιο δύσκολο να βρεις δουλειά, λόγω του στιγματισμού του goth που έχει δημιουργηθεί από τα μέσα ενημέρωσης. Προσωπικά, έχω δεχθεί επίθεση και έχω πέσει θύμα ξυλοδαρμού, λόγω της υποκουλτούρας στην οποία ανήκω. Επίσης, δέχομαι παρενοχλήσεις στο Διαδίκτυο και η μητέρα μου νομίζει ότι λατρεύω τον Σατανά - και δεν πιστεύω καν στην ύπαρξή του. - Simone, 30 ετών «Δεν με νοιάζει τι λέει ο κόσμος για εμένα»