Όταν μιλάμε για διατροφή με λίγους υδατάνθρακες, εννοούμε τον αποκλεισμό των επεξεργασμένων σακχάρων, των επεξεργασμένων δημητριακών και των ζυμαρικών, καθώς και των τροφών με άμυλο όπως το καστανό ρύζι και η κινόα. Τα μη επεξεργασμένα δημητριακά αυξάνουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σας και την ινσουλίνη σε υγιή επίπεδα και ρυθμίζουν το μικροβίωμα του εντέρου.

Πριν ακολουθήσετε ωστόσο μια διατροφή βασισμένη μόνο στα λιπαρά και τις πρωτεΐνες , είναι χρήσιμο να γνωρίζετε κάποια βασικά πράγματα.

Το πρώτο πράγμα που κάνουν πολλοί άνθρωποι όταν θέλουν να χάσουν βάρος, είναι να κόψουν τους υδατάνθρακες .

Προηγούμενες μελέτες που συνέκριναν δίαιτες χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά και χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες έδειξαν ότι η απώλεια βάρους μπορεί να ποικίλλει σε μεγάλο βαθμό μέσα στις καθορισμένες ομάδες δίαιτας. Οι αιτίες για αυτό δεν είναι καλά κατανοητές, οδηγώντας τους επιστήμονες να υποθέσουν ότι ίσως η ευαισθησία στην ινσουλίνη ή ορισμένοι κληρονομικοί παράγοντες μπορεί να εξηγούν την επιτυχία ή την αποτυχία των διαφορετικών διαιτολογίων.

Μια μεγάλη τυχαιοποιημένη κλινική δοκιμή (με την ονομασία DIETFITS) συνέκρινε τις δίαιτες χαμηλών λιπαρών και χαμηλών υδατανθράκων και βρήκε κάποιες διαφορές. Η μέση διαφορά στην απώλεια βάρους ήταν λιγότερο από 1 κιλό στη διάρκεια του 12αμήνου ωστόσο καταγράφηκε μια σημαντική διαφορά στα τριγλυκερίδια νηστείας. Επίσης, καταγράφηκαν μεγάλες ατομικές διαφορές.

Πειράματα αυτού του είδους, όμως, μπορούν να γίνουν σε ποντίκια. Κατά τη διάρκεια μιας μελέτης διατροφής που δημοσιεύθηκε το καλοκαίρι στο επιστημονικό περιοδικό Cell Metabolism, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν 29 διαφορετικές δίαιτες σε εκατοντάδες ενήλικα αρσενικά ποντίκια, με τυχαίο τρόπο. (Σε μελλοντικά πειράματα, οι επιστήμονες ελπίζουν να συμπεριλάβουν και θηλυκά ποντίκια).

Ερευνα σε ποντικούς έδειξε ότι πάχυναν μόνο όταν ακολούθησαν μια δίαιτα με πολλά λιπαρά. Αντίθετα δίαιτες πλούσιες σε υδατάνθρακες και φτωχές σε πρωτεΐνη δεν είχαν τις ίδιες συνέπειες

Η υπερβολική κατανάλωση λίπους προκάλεσε αλλαγές και στον εγκέφαλο των ποντικών | Walt Disney / Pixar Animation

Ο Όρνις δέχεται ότι η ινσουλίνη επιταχύνει τη μετατροπή των θερμίδων σε λίπος και αυξάνει τη χοληστερίνη. Θεωρεί όμως ότι η άνοδος της ινσουλίνης προέρχεται από τα απλά σάκχαρα και όχι από τους σύνθετους υδατάνθρακες που είναι πλούσιοι σε φυτικές ίνες. Η διατροφή των χαμηλών λιπαρών μειώνει την ινσουλίνη, λέει ο Όρνις, όταν συνδυάζεται με αρκετά μικρά γεύματα στη διάρκεια της ημέρας. Από την άλλη μεριά, το κρέας δεν έχει φυτικές ίνες.

Ο Όρνις δεν ενθαρρύνει την κατανάλωση κρέατος, ακόμα κι όταν πρόκειται για κοτόπουλο ή ψάρια τα οποία έχουν λιγότερο λίπος. Αναγνωρίζει βέβαια ότι υπάρχουν λιπαρά που χρειάζεται το σώμα γιατί δεν μπορεί να τα παράγει το ίδιο, κυρίως τα ωμέγα-3, αλλά λέει ότι ακόμα και μια σωστή διατροφή που παρέχει μόνο 4-6% λίπος είναι αρκετή για να τα προσφέρει.

Αντίθετα, οι ολικές τροφές, τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν βιταμίνες και αντιοξειδωτικά που βελτιώνουν τη ροή του αίματος. Τα πολλά διατροφικά λίπη μειώνουν τη ροή αίματος, λένε οι υποστηριχτές της δίαιτας, ενώ ένας από αυτούς, ο καρδιολόγος Ρίτσαρντ Φλέμινγκ, βρήκε σε μελέτη του ότι οι πρωτεΐνες μειώνουν τη ροή του αίματος προς την καρδιά.

Ο Dr. Dariush Mozaffarian, καρδιολόγος και πρόεδρος της Σχολής Friedman School of Nutrition Science and Policy at Tufts University, προτείνει επίσης ότι οι υγειονομικές αρχές θα πρέπει να σταματήσουν από το να ενημερώνουν το κοινό να επιμένουν στις θερμίδες και να τους ενθαρρύνουν να αποφεύγουν τα επεξεργασμένα τρόφιμα που παρασκευάζονται με λευκά άλευρα και ζάχαρη όπως bagels, άσπρο ψωμί, σφολιάτες και σνακ που περιέχουν ζάχαρη και σακχαρούχα αναψυκτικά.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι άνθρωποι που μείωσαν την προστιθέμενη ζάχαρη, τους επεξεργασμένους υδατάνθρακες και τα επεξεργασμένα τρόφιμα, ενώ επικεντρώνονταν στην κατανάλωση πολλών λαχανικών και τροφίμων ολικής αλέσεως- χωρίς να ανησυχούν για την καταμέτρηση των θερμίδων ή τον περιορισμό των μεγεθών των μερίδων – έχασαν σημαντικά ποσά βάρους μέσα σε ένα χρόνο.

Αλλά μια νέα μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό JAMA, μπορεί να αποτρέψει αυτές τις συμβουλές. Η νέα έρευνα δημοσιεύθηκε στο JAMA και καθοδηγήθηκε τον Christopher D. Gardner, διευθυντή των μελετών διατροφής στο Κέντρο Έρευνας του Stanford Prevention.

Είναι καλύτερο να ακολουθήσετε ένα πρόγραμμα διατροφής που να περιέχει όλα τα θρεπτικά, απαραίτητα συστατικά, αντί να περιορίζει κατά πολύ κάποιο. Οι δίαιτες με λίγους υδατάνθρακες μπορεί να υπόσχονται ότι θα συμβάλουν στη μείωση του βάρους, αλλά κάποιες από αυτές θα σας δημιουργήσουν σοβαρά διατροφικά ελλείμματα. Είναι πάντα καλύτερο να συμβουλεύεστε το γιατρό ή τον διατροφολόγο σας πριν επιλέξετε ένα διατροφικό πρόγραμμα ή να αλλάξετε τις διατροφικές σας συνήθειες.

Το καλύτερο είναι να λαμβάνετε την ημερήσια ποσότητα υδατανθράκων από τους σύνθετους υδατάνθρακες, όπως άμυλο και φυτικές ίνες, όπως επίσης και από φυσικά σάκχαρα σαν τα φρέσκα φρούτα και κάποια λαχανικά. Χρειάζεται να αποφύγετε την επεξεργασμένη ζάχαρη όσο μπορείτε περισσότερο. Αυτές οι τροφές μας προσφέρουν «κενές» θερμίδες, δηλαδή πρόκειται για προϊόντα με πολλές θερμίδες και πολύ λίγα θρεπτικά στοιχεία.


Δημοσίευση: 15/11/2019


. .