Πιθανά να γνωρίζεις πως το άγχος αποτελεί έναν από τους παράγοντες που συνδέονται άμεσα με την υπερβολική κατανάλωση φαγητού αλλά και το αντίθετο, ενώ το στρες θεωρείται έναν από τους βασικούς παράγοντες που επηρεάζουν τα κιλά σου. Αυτό που ίσως δεν γνωρίζεις είναι ο τρόπος με τον οποίο το άγχος επηρεάζει και αλλάζει τον μεταβολισμό σου.

Μάθε πως το άγχος μπορεί να αλλάξει το μεταβολισμό και το βάρος σου

Επιστήμονες της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ διαπίστωσαν ότι η διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά αλλάζει τον τύπο των βακτηρίων που ζουν στο έντερο –τον «δεύτερο εγκέφαλο»-, τα οποία παίζουν σημαντικό ρόλο στις ψυχικές διαταραχές. Είναι γνωστό ότι οι υπέρβαροι και οι πάσχοντες από διαβήτη τύπου 2 υποφέρουν περισσότερο από τα αρνητικά συναισθήματα σε σχέση με τους πιο αδύνατους ανθρώπους, ωστόσο οι επιστήμονες δεν είχαν προηγουμένως ανακαλύψει την αιτία.

Forum επιστημόνων Celebrities corner Μετρητές υγείας Η συμβουλή του Vita Ζώδια Καιρός

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει κάποιος για να χάσει κιλά είναι να σταματήσει να κάνει δίαιτα, λέει ο κ. Λάσπας, επισημαίνοντας ότι οι δίαιτες έχουν συνδεθεί με πιθανότητα αύξησης της παχυσαρκίας. «Το δεύτερο πράγμα που πρέπει να κάνει είναι να αρχίσει να ακούει τα σήματα του σώματός του. Πότε πεινάει και πότε δεν πεινάει. Όποτε πεινάει να τρώει, όποτε δεν πεινάει, καλό είναι να ψάχνει γιατί θέλει να τρώει.

Όπως εξηγεί ο κ. Λάσπας όταν υπάρχει στρες, οτιδήποτε και να τρώμε, μας επιβαρύνει, ενώ αν τρώμε χαλαρά, με απόλαυση και χωρίς τύψεις, ο μεταβολισμός μας αυξάνεται. Επισημαίνει μάλιστα ότι μόνο ένας στους εκατό καταφέρνει να διατηρηθεί στα κιλά που έχασε, κι αυτό οφείλεται συνήθως στην κακή ψυχολογική κατάσταση, που οδηγεί σε επανάκτηση του χαμένου βάρους.

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουμε για να χάσουμε κιλά είναι να σταματήσουμε να κάνουμε δίαιτα , λέει στο «Πρακτορείο Fm» και στην εκπομπή «104,9 ΜΥΣΤΙΚΑ ΥΓΕΙΑΣ», ο σύμβουλος ψυχολογίας της διατροφής Στράτος Λάσπας, ο οποίος παρουσιάζει πρόσφατη μεγάλη μελέτη, που έγινε στη Μεγάλη Βρετανία, για τη σχέση του στρες με την αύξηση του σωματικού βάρους.

Το στρες επηρεάζει τις διατροφικές συνήθειες προάγοντας συμπεριφορές, όπως η συναισθηματική υπερφαγία, η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε λιπαρά, αλάτι και ζάχαρη και κατανάλωση λιγότερων λαχανικών και φρούτων. Οι τροφές που είναι πλούσιες σε αλάτι και λιπαρά είναι πιο εύγευστες με αποτέλεσμα να έχουν εθιστική επίδραση καθώς διεγείρονται τα συστήματα ανταμοιβής στον εγκέφαλο με αποτέλεσμα να ενισχύεται η συνεχής επιλογή τέτοιων τροφίμων.

Σε «δύσκολες» περιόδους κατά τις οποίες το άτομο δέχεται την παρατεταμένη επίδραση στρεσογόνων παραγόντων, παρατηρείται διαταραχή της ομοιόστασης του οργανισμού στην προσπάθειά του να αντιμετωπίσει τα στρεσογόνα ερεθίσματα που συνίσταται σε αλλαγή στην ψυχοφυσιολογία του οργανισμού.

Όταν η πίεση στο χώρο εργασίας φτάνει σε υπερβολικά επίπεδα και διαρκεί για πολύ χρόνο, οι άνθρωποι διαπιστώνουν την ύπαρξη μιας απειλής για την ευημερία ή τα συμφέροντά τους και στη συνέχεια, βιώνουν συναισθήματα όπως φόβο, θυμό ή άγχος.

Οι στρεσογόνες συνθήκες (οικονομικά προβλήματα, προβλήματα στη δουλειά ή στην οικογένεια), μας δημιουργούν λαχτάρα για τρόφιμα πλούσια σε υδατάνθρακες, τα οποία με τη σειρά τους ηρεμούν τις ορμόνες του στρες. Επίσης, οι ορμόνες του στρες αυξάνουν την αποθήκευση λίπους. Για να το αποφύγετε, εκτός από την καθημερινή άσκηση, βρείτε λίγο χρόνο για την εκτόνωση του στρες – είτε πρόκειται για ένα μάθημα γιόγκα ή ποιοτικό χρόνο με την οικογένειά σας.

Οι απότομες και στερητικές μέθοδοι-δίαιτες για απώλεια βάρους αποτελούν ίσως την βασικότερη αιτία που παίρνουμε εύκολα βάρος. Στοιχεία δείχνουν ότι τέτοιου τύπου δίαιτες όχι μόνο μας εξαντλούν, αλλά λόγω της απότομης απώλειας βάρους προκαλούν μείωση του βασικού μεταβολικού μας ρυθμού, δηλαδή των καύσεών μας. Αποτέλεσμα είναι όταν σταματάμε τη δίαιτα και τρώμε φυσιολογικά, ακόμη και χωρίς υπερβολές, να παίρνουμε πανεύκολα βάρος.

Πάμε λοιπόν να δούμε ποιες είναι οι πιο βασικές και συνήθεις αιτίες αύξησης του σωματικού μας βάρους.

Το στρες αποτελεί στην ουσία μια κατάσταση που διαταράσσει την ομοιόσταση -ή αλλιώς την ισορροπία- του οργανισμού. Ως απόκριση σε αυτό, παρατηρείται ένα σύνολο μεταβολικών και συμπεριφορικών αλλαγών, τις οποίες χρησιμοποιεί ο οργανισμός προκειμένου να ανταπεξέλθει και να ανακτήσει την ισορροπία του.

Πολλοί το έχουν χαρακτηρίσει ως «ασθένεια του αιώνα», αφού συνεχώς προκύπτουν νέα ερευνητικά δεδομένα που αναδεικνύουν τις αρνητικές συνέπειές του για την υγεία.


Δημοσίευση: 16/11/2019


. .