Όταν Οι Διαφορές Είναι Ταξικές Και Κοινωνικές Στη Σχέση - Τα 17 πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε

Η θέση του «θανάτου της τάξης» βασίζεται σε σειρά επιχειρημάτων που θα αποτιμηθούν στη συνέχεια. Κάποια από αυτά τα επιχειρήματα εκφράζουν πραγματικές αλλαγές ενώ κάποια άλλα είναι «μεικτής» φύσης, δηλαδή μολονότι περιέχουν σπέρματα αλήθειας βασικά είναι ιδεολογικής φύσης. Στην πρώτη κατηγορία θα πρέπει να αναφέρουμε τα παρακάτω επιχειρήματα:

Στο επόμενο άρθρο θα δούμε πως η κατάρρευση της κρατικιστικής φάσης της νεωτερικότητας οδήγησε σε σημαντικές αλλαγές στην ταξική διάρθρωση κατά τη σημερινή νεοφιλελεύθερη φάση.

Η προσέγγιση της Περιεκτικής Δημοκρατίας για τις ταξικές διαιρέσεις ( A ) & (B)

Σύμφωνα με τη θεωρία του Bourdieu περί πολιτισμικού κεφαλαίου, η ταξική διαφορά δεν οφείλεται μόνο στην άνιση κατοχή οικονομικών και κοινωνικών προνομίων, αλλά και στη διαφορά πολιτισμικού κεφαλαίου, το οποίο περιέχει γνώσεις και δεξιότητες που αποκτούν τα παιδιά μέσω μιας μορφής ωσμωτικής διαδικασίας, ζώντας μέσα σε ένα οικογενειακό περιβάλλον, τα άτομα του οποίου εμπλέκονται σε διάφορες πολιτισμικές ασχολίες και δραστηριότητες ανάλογες με την κουλτούρα που διδάσκει το σχολείο.

Η κοινωνία πίστευε ότι οι ικανοί για την τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι δυνατόν να προέρχονται και από τα φτωχότερα κοινωνικά στρώματα, αρκεί η πολιτεία να τους δώσει την οικονομική δυνατότητα να σπουδάσουν, ώστε να προχωρούν οι αξιοκρατικά επιλεγμένοι από κάθε κοινωνική τάξη.

Στη δεκαετία του ’60 η άποψη που πρόβαλλε την εξίσωση των εκπαιδευτικών ευκαιριών ως παράγοντα οικονομικής ανάπτυξης και κοινωνικής ισότητας κέρδισε την κοινωνική και πολιτική πλειοψηφία.

Όσο περισσότερο προσπαθεί η απελπισμένη ρητορική περί “κατώτερων στρωμάτων” να συντηρήσει το μοντέλου της ταξικής ανόδου των “χρυσών χρόνων”, τόσο λιγότερο γίνεται πιστευτή αυτή η δυνατότητα: τα πράγματα διαλύονται, ο ανελκυστήρας είναι εκτός λειτουργίας. Ξεπερνώντας τις κίβδηλες υποσχέσεις του παρελθόντος, αναδύεται στους μισθωτούς η συνείδηση της ίδιας τους της πλεονάζουσας ύπαρξης, η οποία αφήνεται να ξεσπάσει σε εκρήξεις γεμάτες οργή, πέραν των ανώφελων ικεσιών προς το κράτος.

Η καθολικότητα που επικαλείται με τις διακηρύξεις των δικαιωμάτων του πολίτη και του ανθρώπου η αστική τάξη, όπως παρατήρησαν διορατικές γυναίκες κριτικοί της εποχής όπως η Olympe de Gouge ή η Mary Woolstonecraft, ήταν αρχικά στο μέγιστο βαθμό μερική, επειδή το φιλελεύθερο άτομο, του οποίου εξυμνείται η γέννηση, είναι αρσενικού γένους. Για την οξυδέρκειά της, η de Gouge ανταμείφθηκε με μια δημόσια εμφάνιση —στη γκιλοτίνα.

Η προεπαναστατική Ρωσία αποτελούνταν από μεμονωμένες προλεταριακές νησίδες πόλεων μέσα σε έναν ωκεανό αγροτικού πληθυσμού. Η διαίρεση της ρωσικής επανάστασης σε ένα “αστικό” (Φλεβάρης) και ένα “προλεταριακό” στάδιο (Οκτώβρης) είναι ιδεολογικού τύπου. Οι κοινωνικές επαναστάσεις κινούνται εντός των δυνατοτήτων που παρέχουν οι εκάστοτε δεδομένες κοινωνικές σχέσεις. Και αυτές δε μεταβάλλονται μέσα σε λίγους μήνες.

Από την άλλη, ποιοι είμαστε εμείς να κρίνουμε το λαϊκό αγόρι; Μπορεί να αποδειχθεί αδαμάντινος χαρακτήρας, να σε αγαπά, να σε προσέχει και να γίνεται θυσία για εσένα. Ας μην κρίνουμε με βάση το πού μεγάλωσε ο καθένας. Εξάλλου, τι τα θες τα μεγαλεία τέτοιες εποχές. Η ψυχή και τα αγνά αισθήματα του θα ντύσουν και θα ζεστάνουν το σπιτικό σας το χειμώνα που δεν θα έχετε στον ήλιο μοίρα να βάλετε πετρέλαιο.

Ο έρωτας είναι τυφλός και δεν κάνει κοινωνικές διακρίσεις. Ερωτεύτηκες το λαϊκό αγόρι που βγάζει τίμια το μεροκάματό του και σε παίρνει από το σπίτι σου ‘γιατί έτσι πρέπει να κάνουμε με τις γυναίκες’. Σε προβληματίζει η μουσική που ακούει, αλλά η καρδιά σου χτυπά πιο γρήγορα όταν γέρνει να σε φιλήσει. Ξέρεις ότι ο περίγυρός σου δεν θα τον αποδεχθεί γιατί εσύ αξίζεις μεγαλεία.

Είσαι μία Λαίδη και είναι ένας Αλήτης; Είσαι κορίτσι μεγαλωμένο με γαλλικά, πιάνο και μπαλέτο και εκείνος πιάνει το οπλισμένο σκυρόδεμα στα χέρια του και το στύβει; Εσύ αγαπάς το χαβιάρι και τα μπατόν σαλέ κι εκείνος καθαρίζει τα δόντια του από το μερακλίδικο κοκορέτσι; Εσύ συχνάζεις στο Πολιτεία Τένις Κλαμπ κι αυτός σε κλαμπ στο Καματερό;

Από την άλλη, ποιοι είμαστε εμείς να κρίνουμε το λαϊκό αγόρι; Μπορεί να αποδειχθεί αδαμάντινος χαρακτήρας, να σε αγαπά, να σε προσέχει και να γίνεται θυσία για εσένα. Ας μην κρίνουμε με βάση το πού μεγάλωσε ο καθένας. Εξάλλου, τι τα θες τα μεγαλεία τέτοιες εποχές. Η ψυχή και τα αγνά αισθήματα του θα ντύσουν και θα ζεστάνουν το σπιτικό σας το χειμώνα που δεν θα έχετε στον ήλιο μοίρα να βάλετε πετρέλαιο.

Ο έρωτας είναι τυφλός και δεν κάνει κοινωνικές διακρίσεις. Ερωτεύτηκες το λαϊκό αγόρι που βγάζει τίμια το μεροκάματό του και σε παίρνει από το σπίτι σου ‘γιατί έτσι πρέπει να κάνουμε με τις γυναίκες’. Σε προβληματίζει η μουσική που ακούει, αλλά η καρδιά σου χτυπά πιο γρήγορα όταν γέρνει να σε φιλήσει. Ξέρεις ότι ο περίγυρός σου δεν θα τον αποδεχθεί γιατί εσύ αξίζεις μεγαλεία.

Είσαι μία Λαίδη και είναι ένας Αλήτης; Είσαι κορίτσι μεγαλωμένο με γαλλικά, πιάνο και μπαλέτο και εκείνος πιάνει το οπλισμένο σκυρόδεμα στα χέρια του και το στύβει; Εσύ αγαπάς το χαβιάρι και τα μπατόν σαλέ κι εκείνος καθαρίζει τα δόντια του από το μερακλίδικο κοκορέτσι; Εσύ συχνάζεις στο Πολιτεία Τένις Κλαμπ κι αυτός σε κλαμπ στο Καματερό;

Η θέση του «θανάτου της τάξης» βασίζεται σε σειρά επιχειρημάτων που θα αποτιμηθούν στη συνέχεια. Κάποια από αυτά τα επιχειρήματα εκφράζουν πραγματικές αλλαγές ενώ κάποια άλλα είναι «μεικτής» φύσης, δηλαδή μολονότι περιέχουν σπέρματα αλήθειας βασικά είναι ιδεολογικής φύσης. Στην πρώτη κατηγορία θα πρέπει να αναφέρουμε τα παρακάτω επιχειρήματα:

Στο επόμενο άρθρο θα δούμε πως η κατάρρευση της κρατικιστικής φάσης της νεωτερικότητας οδήγησε σε σημαντικές αλλαγές στην ταξική διάρθρωση κατά τη σημερινή νεοφιλελεύθερη φάση.


Δημοσίευση: 23/11/2019


. .