Χρησιμοποιείται κυρίως ως μπαχαρικό, το οποίο έχει έντονο πορτοκαλοκίτρινο χρώμα, ιδιαίτερο άρωμα και πρωταγωνιστεί στην ασιατική κουζίνα. Είναι διάσημος μαγειρικά, καθώς αποτελεί βασικό συστατικό για το γνωστό κάρι. Στην ελληνική κουζίνα παρότι δεν συνηθίζεται, ωστόσο ταιριάζει πολύ με όσπρια όπως φακές, ρεβίθια, αλλά και με το ρύζι και τις βραστές πατάτες. Μπορείτε βέβαια να το δοκιμάσετε και στο βραστό ή ψητό ψάρι όπως συνηθίζουν οι Ασιάτες.

Ομάδα ψυχολόγων από το Πανεπιστήμιο της Πόλης της Νέας Υόρκης εκπαίδευσε ομάδα ποντικών ώστε να φοβούνται όταν ακούνε έναν συγκεκριμένο ήχο. Οι ειδικοί υπέθεσαν ότι τα πειραματόζωα στο άκουσμα του ήχου θα «πάγωναν». Έτσι λοιπόν, ώρες αργότερα όταν οι αρουραίοι άκουσαν τον συγκεκριμένο ήχο, όντως φοβήθηκαν. Εκείνα όμως που προηγουμένως είχαν καταναλώσει τροφή πλούσια σε κουρκουμίνη δεν φοβήθηκαν, πράγμα που σημαίνει ότι η δυσάρεστη ανάμνηση είχε διαγραφεί από τον εγκέφαλό τους.

Η κουρκούμη θεωρείται ιερό φυτό στις χώρες αυτές ιδιαίτερα στην Ινδία όπου για μεγάλο διάστημα κατείχε σημαντική θέση στην κοινωνική, πολιτιστική και θεραπευτική παράδοση. Επίσης κατέχει διακεκριμένη θέση στην ινδική ιατρική παράδοση, την Αγιουβέρδα μια και θεωρείται τροφή με ιδιότητες που καθαρίζουν τον οργανισμό και χρησιμοποιείται για τη θεραπεία πεπτικών ανωμαλιών, πυρετού, φλεγμονών, αρθρίτιδας, ηπατικών νόσων.

Ο Κουρκουμάς έχει πολλές ονομασίες, όπως κουρκούμη, κιτρινόριζα, χρυσόριζα. Είναι η αστραφτερή κίτρινη σκόνη που προέρχεται από το θρυμματισμό του ξερού κοτσανιού του φυτού curcuma longa – τροπικός πολυετής θάμνος που ανήκει στην οικογένεια της πιπερόριζας και τον συναντάμε κυρίως στην Ινδία και την Ινδονησία. Ιστορία και Παράδοση

Η κουρκουμίνη που βρίσκεται στον κουρκουμά είναι μια πολύ ισχυρή ένωση που βελτιώνει τη λειτουργία του σώματός σας, επιβραδύνει τη γήρανση και ενισχύει την εγκεφαλική δύναμη και τη διάθεση. Και ο κουρκουμάς είναι το καλύτερο μπαχαρικό για να προσθέσετε κουρκουμίνη στα γεύματά σας, αλλά η ποσότητα κουρκουμίνης στο κουρκούμη είναι σχετικά χαμηλή. Ένα συμπλήρωμα κουρκουμίνης μπορεί να είναι επωφελές για τους ανθρώπους που ελπίζουν να θεραπεύσουν μια υπάρχουσα διαταραχή.

Η εμφάνιση της κατάθλιψης και της νόσου του Alzheimer έχει συνδεθεί με τα μειωμένα επίπεδα ενός είδους αυξητικής ορμόνης, της BDNF. Μελέτες έχουν δείξει ότι ο κουρκουμάς, και πιο συγκεκριμένα το συστατικό του η κουρκουμίνη μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα της BDNF στον εγκέφαλο. Έτσι πίνοντας κάθε μέρα μια κούπα νερό με κουρκουμά, μπορεί να συμβάλει στην προστασία του εγκεφάλου, ιδιαίτερα λόγω της αναπόφευκτης διαδικασίας της γήρανσης.

Η οξείδωση είναι υπεύθυνη για την εμφάνιση πολλών ασθενειών αλλά και για τη γήρανση. Ο κουρκουμάς έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες, έτσι ώστε να προστατεύει τον σώμα μας από τις βλαβερές ελεύθερες ρίζες, προάγοντας με αυτό τον τρόπο τη μακροζωία.

Μαρινέλα καλημέρα. Σε ευχαριστώ πάρα πολύ για το σχόλιο σου, επειδή η δοσολογία είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο και δεν την είχα αναφέρει. Με την πολύτιμη πρόταση σου, συμπλήρωσα μια παράγραφο με επιπλέον στοιχεία που αφορούν την ημερήσια δοσολογία για πρόληψη και καλή υγεία ή για διόρθωση προβλημάτων υγείας. Ετοιμάζω και γράφημα με περισσότερες αναλυτικές οδηγίες δοσολογίας του κουρκουμά. Σε ευχαριστώ και πάλι! Εύχομαι μια πολύ όμορφη ημέρα!! 🙂

Στην παρακάτω λοιπόν συνταγή, έχει προστεθεί και μαύρο πιπέρι, για μεγιστοποίηση των ευεργετικών ιδιοτήτων του τσαγιού. Βάλτε να βράζει 1 κούπα νερό Προσθέστε ένα κουταλάκι του γλυκού κουρκουμά και σιγοβράστε για 10 λεπτά Σουρώστε το μείγμα σε ένα φλιτζάνι Προσθέστε αν θέλετε μέλι ή λεμόνι για επιπλέον γεύση Προσθέστε λίγο μαύρο πιπέρι για να αυξήσετε την απορρόφηση κουρκουμίνης

Οι ασθενείς που έλαβαν μόνο εικονικό φάρμακο, είχαν περισσότερες από τέσσερις φορές πιθανότητες να παρουσιάσουν υποτροπή ή εκδήλωση ελκώδους κολίτιδας. Κατά τη διάρκεια των έξι μηνών της μελέτης , διαπιστώθηκε ότι τα οφέλη του κουρκουμά μπορεί να περιλαμβάνουν την ύφεσης αυτής της χρόνιας ασθένειας.

Τα τελευταία χρόνια όμως, οι έρευνες μελετούν το κατά πόσο μπορεί να βοηθήσει ο κουρκουμάς στην πρόληψη των ασθενειών. Δείχνουν μάλιστα, πως από την χρήση του μπαχαρικού, υπάρχει και η δυνατότητα της βελτίωσης των γνωστικών λειτουργιών (αντίληψη, προσοχή, μνήμη, σκέψη, γλώσσα), της ισορροποίας του σακχάρου στο αίμα, της λειτουργίας των νεφρών, καθώς και της μείωσης του βαθμού σοβαρότητας που συνδέεται με ορισμένες μορφές αρθρίτιδας και ορισμένες πεπτικές διαταραχές.

Η ομοιότητα δεν είναι τυχαία, αφού ο κουρκουμάς, το τζίντζερ και το κάρδαμο είναι φυτά που ανήκουν στην οικογένεια Zingiberaceae. Συχνά ο κουρκουμάς αναφέρεται ως το ινδικό σαφράν, καθώς το βαθύ κίτρινο-πορτοκαλί χρώμα του, είναι παρόμοιο με αυτό του σαφράν . Επίσης, είναι γνωστό και ως curcuma.

Ο κουρκουμάς είναι ένα καπνιστό καρύκευμα που χρησιμοποιείται ευρέως σε συνταγές μαγειρικής. Προέρχεται από το ρίζωμα του φυτού curcuma longa. H ακατέργαστη μορφή της ρίζας θυμίζει πολύ τη πιπερόριζα (τζίντζερ).

Ως εκ τούτου, αν θέλετε να λάβετε τα πλήρη οφέλη του κουρκουμά, όπως αυτά καταγράφονται στις διάφορες έρευνες, μάλλον θα πρέπει να πάρετε συμπλήρωμα διατροφής με σημαντικές ποσότητες κουρκουμίνης. Δυστυχώς, η κουρκουμίνη απορροφάται ελάχιστα στην κυκλοφορία του αίματος. Ωστόσο, η πιπερίνη, η οποία περιέχεται στο μαύρο πιπέρι , είναι μια φυσική ουσία που ενισχύει την απορρόφηση της κουρκουμίνης κατά 2000%.


Δημοσίευση: 16/11/2019


. .