Οι άνθρωποι με μεγάλη έλλειψη βιταμίνης D, μπορούν να προσφεύγουν στην υπεριώδη ακτινοβολία που εκπέμπουν λάμπες και λαμπτήρες. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν άτομα που δεν μπορούν να απορροφήσουν τη βιταμίνη (δυσαπορρόφηση), ή εκείνα που δεν μπορούν να προσλάβουν αρκετή κατά τους χειμερινούς μήνες. Πάντως, αυτοί οι λαμπτήρες έχουν τον ίδιο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του δέρματος, όπως ο ήλιος και χρειάζονται οι απαραίτητες προφυλάξεις.

Ο ήλιος είναι λιγότερο πιθανό να παρέχει τις καθημερινές ανάγκες σε βιταμίνη D, στα υψηλότερα γεωγραφικά πλάτη, το χειμώνα, ή εάν είστε ηλικιωμένοι ή σκουρόχρωμοι (η χρωστική ουσία του δέρματος μπλοκάρει το φως και η διαδικασία είναι λιγότερο αποτελεσματική με την ηλικία). Επιπλέον, ο ήλιος μέσα από ένα παράθυρο δεν προσφέρει βιταμίνη D.

Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για την υγεία των οστών, αλλά και για το μεταβολισμό του ασβεστίου και του φωσφόρου. Πρόσφατες έρευνες όμως, δείχνουν ότι μπορεί να έχει και άλλα οφέλη, όπως η προστασία από τα κρυολογήματα και η καταπολέμηση της κατάθλιψης.

Γαιτί είναι σημαντικό: Τα Ω-3 είναι απαραίτητα λιπαρά οξέα, τα οποία δεν µπορεί να δηµιουργήσει το σώµα σου, έτσι χρειάζεται να τα παίρνεις µέσα από τη διατροφή σου. Είναι, επίσης, απαραίτητα για την υγεία του εγκεφάλου σου και σε πρόσφατες µελέτες υποδεικνύεται πως µπορεί να συµβάλλουν στην ανακούφιση της κατάθλιψης, του άγχους και των µυϊκών πόνων.

Τα συµπληρώµατα δεν υποκαθιστούν τα θρεπτικά στοιχεία που αντλούµε από τις τροφές. Πολλά συστατικά των τροφών λειτουργούν συνεργατικά για να κρατούν µακριά τις ασθένειες. Το σπανάκι, για παράδειγµα, είναι µια εξαιρετική πηγή σιδήρου, περιέχει όµως και –κυριολεκτικά– εκατοντάδες άλλα συστατικά, ενώ ένα συµπλήρωµα σιδήρου παρέχει µόνο σίδηρο.

Αν παίρνεις πολύ ασβέστιο, για παράδειγµα, µπορεί να προκληθούν πέτρες στα νεφρά και να αυξηθεί ο κίνδυνος για καρδιακή προσβολή. Επιπλέον, κάποιες βιταµίνες και θρεπτικά συστατικά βασίζονται στους ίδιους µηχανισµούς για την απορρόφησή τους.

Συνήθως όταν υπάρχει έλλειψη βιταμίνης D δεν αναφέρονται εμφανή και σαφή συμπτώματα. Τα συμπτώματα μπορεί να εκδηλωθούν μετά από πολλά έτη, Τέτοια μπορεί να είναι μυϊκή αδυναμία, χρόνια κόπωση, αλλαγές στη διάθεση, όπως άγχος και κατάθλιψη, χρόνιος πόνος, κράμπες, πόνος στις αρθρώσεις, αδυναμία συγκέντρωσης, κεφαλαλγίες.

Η βιταμίνη D είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη, η οποία θεωρείται ταυτόχρονα και ορμόνη. Ασκεί τη δράση της σχεδόν σε όλα τα όργανα του σώματος και φαίνεται ότι επηρεάζει την έκφραση πολλών γονιδίων, τουλάχιστον 200, με πολλούς διαφορετικούς μηχανισμούς.

Τα τελευταία χρόνια, μεγάλος αριθμός μελετών έχει δημοσιευτεί σχετικά με τα οφέλη της βιταμίνης D στον ανθρώπινο οργανισμό.

Η D3 βρίσκεται σε λίγες μόνο τροφές, αποκλειστικά ζωικής προέλευσης. Οι κυριότερες πηγές βιταμίνης D3 στη διατροφή μας είναι τα ψάρια (π.χ. σολομός και πέστροφα) και το αυγό (με τον κρόκο του). Να σημειωθεί ότι κατά τη διαδικασία παραγωγής τους ορισμένα προϊόντα (κυρίως γαλακτοκομικά, δημητριακά, χυμοί και ψωμί) ενισχύονται με ποσότητες βιταμίνης D. Πόση βιταμίνη D χρειαζόμαστε

Όταν η D3 διασπάται στον οργανισμό συμβάλλει στην παραγωγή φωσφόρου και ασβεστίου στο αίμα. Με τον τρόπο αυτό προστατεύσει τα οστά από κατάγματα και από την οστεοπόρωση . Επίσης, σύμφωνα με τη Mayo Clinic, η βιταμίνη D3 βελτιώνει τη διάθεση, ενισχύει τα επίπεδα ενέργειας, δυναμώνει τους μυς, έχει αντικαρκινική δράση κ.ά. Πού βρίσκεται η βιταμίνη D3

Η βιταμίνη D, γνωστή και ως «βιταμίνη του ήλιου», είναι σημαντική για τη σκελετική υγεία και την αντιμετώπιση της κόπωσης αλλά επίσης βοηθά και σε ειδικές καταστάσεις όπως το άσθμα .

Σε μια μελέτη, διαπιστώθηκε ότι η διατήρηση επαρκούς ποσότητας βιταμίνης D, μεταξύ των εγκύων γυναικών και κατά την την παιδική ηλικία, ήταν αναγκαία για την ικανοποίηση του υποδοχέα της βιταμίνης D στον εγκέφαλο για την ανάπτυξη του εγκεφάλου, απαραίτητο για την λειτουργία και συντήρηση της ψυχικής υγείας αργότερα στη ζωή τους.

Σύμφωνα με τον Michael F. Χόλικ, κορυφαίο εμπειρογνώμονα της βιταμίνης D, η μυϊκή αδυναμία των σκελετικών μυών συνήθως προκαλείται από έλλειψη βιταμίνης D. Επειδή για να λειτουργήσουν σωστά, οι σκελετικοί μύες, οι υποδοχείς της βιταμίνη D που έχουν θα πρέπει συντηρούνται συνεχώς με βιταμίνη D.

Είναι αναγκαίο να αυξήσουμε τα επίπεδα της βιταμίνης D στον οργανισμό μέσω της επαρκής έκθεσης στον ήλιο και των συμπληρωμάτων προκειμένου να αξιοποιήσουμε πλήρως τις δυνατότητές της βιταμίνης του ήλιου για τη διατήρηση της εύρυθμης λειτουργίας του σώματος. vitamin-D

Ο ρόλος της βιταμίνης D στο ανοσοποιητικό είναι πολύ σημαντικός. Σύμφωνα με πολλές μελέτες, τα άτομα που παρουσιάζουν έλλειψη ή μειωμένα επίπεδα βιταμίνης D έχουν πιο ασθενές ανοσοποιητικό και είναι πιο ευάλωτα σε ασθένειες. Συγκεκριμένα, φάνηκε πως διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης ίωσης, κρυολογήματος καθώς και λοιμώξεων του αναπνευστικού συστήματος, όπως είναι η πνευμονία και η βρογχίτιδα. Μεγαλύτερο κίνδυνο φαίνεται να διατρέχουν τα ηλικιωμένα άτομα.

Συμπτώματα που μπορεί να υποδηλώνουν έλλειψης βιταμίνης D, είναι το αυξημένο αίσθημα κόπωσης, η μυϊκή αδυναμία η οποία μπορεί να συνοδεύεται και από κράμπες, το ασθενές ανοσοποιητικό, ακόμη και η μειωμένη διάθεση. Καθώς τα παραπάνω συμπτώματα είναι κοινά και σε άλλες παθήσεις, καλό θα είναι τυχόν έλλειψη να επιβεβαιώνεται με εξέταση αίματος.


Δημοσίευση: 16/11/2019


. .