Η Κυμ ανέφερε: «Μ’ αυτό το παιχνίδι ή θα εκραγώ ή θα νιώσω στιγμιαία ικανοποίηση. Αλλά ο κόσμος έξω δεν είναι έτσι. Έχω γίνει πολύ ανυπόμονη.» Αυτή η επιθυμία για γρήγορα αποτελέσματα μείωσε τους βαθμούς της Κυμ γιατί προετοιμαζόταν λίγο για τα σχολικά της μαθήματα για τα οποία χρειαζόταν πολύ περισσότερο χρόνο και σκέψη. Αλλά για να γίνεις ένας σωστός ενήλικας, χρειάζεται να φροντίζεις για τις πολλές μακροπρόθεσμες δραστηριότητες.

Οποιοδήποτε παιχνίδι μπορεί βέβαια να γίνει συνήθεια. Αλλά ιδιαίτερα γίνονται συνήθεια τα βίαια βιντεοπαιχνίδια. «Το μυαλό σου μπορεί να περιπλανιέται σ’ ένα παιχνίδι σαν το σκάκι. Αλλά αυτά τα βιντεοπαιχνίδια, απαιτούν πλήρη συγκέντρωση περισσότερη και από το μπιλιάρδο,» εξήγησε η Σέρρυ Τέρκλ, μια κοινωνιολόγος του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης. «Όταν μπεις στο παιχνίδι πρέπει να μείνεις.»

Σε ένα νέο εργαστηριακό πείραμα διαπιστώθηκε ότι οι έφηβοι που έπαιζαν βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια έτρωγαν τρεις φορές περισσότερη σοκολάτα και είχαν οκτώ φορές περισσότερες πιθανότητες να εξαπατήσουν σε σχέση με τους συνομηλίκους τους που προτιμούσαν τα μη βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια. Οι επιπτώσεις από τη χρήση αυτών των παιχνιδιών, οι οποίες δεν περιορίζονταν μονάχα στην επιθετικότητα, ήταν πιο εμφανείς στα παιδιά που δεν συμμερίζονταν τα ηθικά πρότυπα.

Forum επιστημόνων Celebrities corner Μετρητές υγείας Η συμβουλή του Vita Ζώδια Καιρός

Το κατά πόσο επηρεάζουν τη ψυχοσύνθεση και τη συμπεριφορά των εφήβων τα ηλεκτρονικά παιχνίδια ανέλυσαν οι επιστήμονες του πανεπιστημίου της Ιντιανάπολις (Indianapolis) των ΗΠΑ. Η μελέτη θεωρήθηκε από τις πλέον σημαντικές στον τομέα της καθώς είναι η πρώτη που τεκμηρίωσε με αντικειμενικά κριτήρια τις λειτουργικές επιδράσεις των «σκληρών» βίαιων ηλεκτρονικών παιχνιδιών στον εφηβικό εγκέφαλο .

Tον Ιούνιο του 2018 o Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συμπεριέλαβε τον εθισμό στα ηλεκτρονικά παιχνίδια στη λίστα με τις ψυχικές ασθένειες , δίνοντας στην εν λόγω ασθένεια την ονομασία «gaming disorder». Την ίδια χρονιά ξεκίνησε στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε άλλες δυτικές χώρες, η λειτουργία κλινικών για τον εθισμό στο διαδίκτυο.

Το περιεχόμενο των βιντεοπαιχνιδιών συχνά τους προβληματίζει, κυρίως όταν αντιλαμβάνονται ότι περιέχουν βία και αμφιλεγόμενα μηνύματα, οπότε δικαίως αναρωτιούνται πού βοηθούν τα παιδιά τους. Πράγματι έχουν διατυπωθεί διάφορες απόψεις για τα βιντεοπαιχνίδια, κάποιοι ειδικοί δίνουν έμφαση στα θετικά τους στοιχεία αλλά οι περισσότεροι τονίζουν και αντιμετωπίζουν με επιφύλαξη τα αρνητικά μηνύματα που θεωρούν ότι περιέχουν, με σημείο αιχμής τη βία.

Eurostat: Με καλή υγεία το 98% των παιδιών κάτω των 16 ετών στην Ελλάδα

Δεν είναι λύση να απαγορεύσετε στο παιδί σας να παίζει με το αγαπημένο του ηλεκτρονικό, επειδή φοβάστε ότι θα εθιστεί ή ότι δεν είναι κατάλληλο για την ηλικία του. Πάνω σε όλα τα παιχνίδια, τόσο για ηλεκτρονικό υπολογιστή όσο και για κονσόλες, υπάρχει ειδική ένδειξη σχετικά με την ηλικία για την οποία είναι κατάλληλα. Αφότου επιλέξετε το κατάλληλο για την ηλικία του παιχνίδι, θα πρέπει επιπλέον να:

Πολλοί πιστεύουν πως τα βιντεοπαιχνίδια μπορούν να προκαλέσουν εθισμό στα παιδιά. Ο εθισμός αυτός είναι πιθανό να οδηγήσει σε προβλήματα υγείας και καταναλωτικής συμπεριφοράς, καθώς και κακή επίδοση στο σχολείο. Βέβαια, για να φτάσει ένα παιδί να εθιστεί, υπεύθυνος θα είναι ο γονιός που δεν ασχολείται και δεν έχει τον έλεγχο του παιδιού του, και όχι το παιχνίδι.

Ορισμένα παιχνίδια, που ενσωματώνουν διαφορετικές Γλώσσες, αναδεικνύουν τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ των πολιτισμών, δηλαδή αποτελούν χρήσιμα εκπαιδευτικά εργαλεία και μεθόδους ομαλής κοινωνικοποίησης.

Όταν ο χρόνος που περνά ένα παιδί παίζοντας videogames αρχίζει να προκαλεί δυσλειτουργία στην οικογενειακή, σχολική και κοινωνική του ζωή, τότε αυτό μπορεί να είναι ένδειξη ότι έχει παγιδευτεί σ’ έναν φαύλο κύκλο εξάρτησης. Η ενασχόληση τότε με τα videogames υποκαθιστά τις σχέσεις με την οικογένεια και τους συνομηλίκους, το παιδί ζητά να περνά όλο και περισσότερες ώρες παίζοντας και η αποχή απ’ το παίξιμο προκαλεί δυσφορία ή / και κατάθλιψη.

Απ’ την άλλη πλευρά, έχει γίνει η υπόθεση ότι ένας απ’ τους βασικούς ψυχολογικούς μηχανισμούς που εξηγεί τις αρνητικές συνέπειες των βίαιων videogames είναι η απευαισθητοποίηση στη βία. Η απευαισθητοποίηση στην βία μπορεί να οριστεί ως η σταδιακή μείωση ή εξάλειψη των γνωστικών, συναισθηματικών και συμπεριφορικών αντιδράσεων σ’ ένα βίαιο ερέθισμα ως αποτέλεσμα της συχνής έκθεσης σ’ αυτό.


Δημοσίευση: 14/11/2019


. .