Όσα Πρέπει Να Γνωρίζετε Για Τη Γλουτένη - Τα 16 πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε

Ορισμένοι άνθρωποι πρέπει να αποφεύγουν τη γλουτένη, όπως αυτοί με κοιλιοκάκη. Για τα άτομα με κοιλιοκάκη η γλουτένη αποτελεί τοξικό παράγοντας και μπορεί να προκαλέσει βλάβη στο λεπτό έντερο, οδηγώντας σε συμπτώματα όπως φούσκωμα, κοιλιακό πόνο, διάρροια, δυσκοιλιότητα, αέρια και εμετό. Παράλληλα, η καταστροφή του βλεννογόνου του εντέρου δυσχεραίνει την πέψη και την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών από τον οργανισμό.

Η γλουτένη δεν είναι επιβλαβής για όλους. Στην πραγματικότητα, πρέπει να τη βγάλετε από τη ζωή σας εάν είναι απαραίτητο για κάποιον ιατρικό λόγο. Η γλουτένη πρόκειται απλά για μια πρωτεΐνη που υπάρχει στο σιτάρι, το κριθάρι και τη σίκαλη. Ποιοι πρέπει να βγάλουν τη γλουτένη από τη διατροφή τους;

Forum επιστημόνων Celebrities corner Μετρητές υγείας Η συμβουλή του Vita Ζώδια Καιρός

Η δυσανεξία στη γλουτένη δεν πρέπει να αποτελεί άλλοθι για την αποφυγή αμυλούχων τροφών, οι οποίες αποτελούν τη βάση της Μεσογειακής Διατροφής και έχουν πολλαπλά οφέλη για την υγεία. Στα άτομα που πάσχουν από κοιλιοκάκη συστήνεται προσοχή τόσο ως προς την επιλογή προϊόντων απαλλαγμένων από τη γλουτένη όσο και ως προς την υιοθέτηση υγιεινών διατροφικών επιλογών. Επικεντρωθείτε στα τρόφιμα που μπορείτε να καταναλώσετε και όχι σε αυτά που δεν μπορείτε.

Μία διατροφή απαλλαγμένη από γλουτένη είναι απαραίτητη σε ασθενείς που πάσχουν από κοιλιοκάκη , η οποία είναι μία φλεγμονώδης κατάσταση του λεπτού εντέρου λόγω μόνιμης δυσανεξίας στη γλουτένη, αναφέρεται στην ανακοίνωση του ΕΦΕΤ. Ενδεικτικά:

Η δυσανεξία στη γλουτένη δεν πρέπει να αποτελεί άλλοθι για την αποφυγή αμυλούχων τροφών, οι οποίες αποτελούν τη βάση της Μεσογειακής Διατροφής και έχουν πολλαπλά οφέλη για την υγεία. Στα άτομα που πάσχουν από κοιλιοκάκη συστήνεται προσοχή τόσο ως προς την επιλογή προϊόντων απαλλαγμένων από τη γλουτένη όσο και ως προς την υιοθέτηση υγιεινών διατροφικών επιλογών. Επικεντρωθείτε στα τρόφιμα που μπορείτε να καταναλώσετε και όχι σε αυτά που δεν μπορείτε.

Τα τρόφιμα αυτά πρέπει υποχρεωτικά να φέρουν την ένδειξη "χωρίς γλουτένη" ή "πολύ χαμηλή ποσότητα γλουτένης" , εφόσον η περιεκτικότητα σε γλουτένη στο τελικό προϊόν δεν υπερβαίνει τα 20 mg/Kg ή τα 100 mg/Kg προϊόντος αντίστοιχα.

Μία διατροφή απαλλαγμένη από γλουτένη είναι απαραίτητη σε ασθενείς που πάσχουν από κοιλιοκάκη, η οποία είναι μία φλεγμονώδης κατάσταση του λεπτού εντέρου λόγω μόνιμης δυσανεξίας στη γλουτένη.

Η συχνότερη διαταραχή που σχετίζεται με τη διατροφική πρόσληψη γλουτένης είναι η κοιλιοκάκη η οποία απασχολεί έναν στους εκατό ανθρώπους και εκδηλώνεται με συμπτώματα όπως η δυσαπορρόφηση θρεπτικών συστατικών η οποία μπορεί να οδηγήσει σε παθήσεις όπως η αναιμία, η οστεοπόρωση και άλλες διαταραχές καθώς και η βλάβη σε διάφορα άλλα όργανα και συστήματα όπως το γαστρεντερικό προκαλώντας συμπτώματα παλινδρόμησης, μετεωρισμού, κοιλιακού πόνου και δυσφορίας.

H αντιμετώπιση της στηρίζεται στην απομάκρυνση των τροφών που περιέχουν σιτάρι και δεν απαιτείται αυστηρή δίαιτα ελεύθερη σε γλουτένη. Αντίθετα στη δυσανεξία στη γλουτένη , η υιοθέτηση μια τέτοιας διατροφής είναι απαραίτητη καθώς η γλουτένη δημιουργεί μια ανοσολογική αντίδραση στον οργανισμό και οδηγεί σε συμπτώματα όπως η κούραση, ο πονοκέφαλος, η γαστρεντερική δυσφορία, το φούσκωμα, η διάρροια και τα αέρια.

Η γλουτένη είναι η κύρια πρωτεΐνη του ενδοσπερμίου στο σιτάρι, το κριθάρι και τη σίκαλη. Κυρίως περιέχεται σε τρόφιμα όπως το ψωμί, τα δημητριακά και τα ζυμαρικά που προέρχονται από τα παραπάνω άλευρα, παράλληλα ωστόσο αποτελεί και πρόσθετο σε άλλα τρόφιμα καθώς προσδίδει γεύση και άλλες ιδιότητες στα τρόφιμα.

Εκτός από τις πατάτες, το ρύζι και το κρασί, υπάρχουν ακόμα νόστιμα και ασφαλή φαγητά για να απολαύσετε σε μια δίαιτα χωρίς γλουτένη, όπως είναι τα αυγά, τα ψάρια, το κρέας, τα φρούτα, τα λαχανικά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Προσέξτε, ωστόσο, στην περίπτωση που χρησιμοποιείτε κατεψυγμένα ή κονσερβοποιημένα φρούτα και λαχανικά και ελέγξτε για πρόσθετες ύλες που μπορεί να περιέχουν γλουτένη. Το ίδιο ισχύει και για τα αρωματισμένα γιαούρτια ή τα τυριά σε μορφή κρέμας.

Το πιο δύσκολο, ενδεχομένως, στοιχείο μιας δίαιτας χωρίς γλουτένη είναι πως πρέπει να αποχαιρετήσετε το ψωμί -με τη μορφή που το ξέρετε- αφού, ως γνωστόν, περιλαμβάνει σιτάρι και σίκαλη. Επίσης, εκτός ορίων είναι τα κρουασάν, τα ψωμάκια χάμπουργκερ, οι τηγανίτες και γενικότερα όλα τα σπογγώδη ψωμάκια. Αυτό σημαίνει πως εκτός ορίων είναι και η πίτσα. Ωστόσο, δεν πρέπει να απελπίζεστε, υπάρχουν και εναλλακτικές λύσεις.

Η γλουτένη είναι ένας ειδικός τύπος πρωτεΐνης, που όμως δεν θα τη βρει κανείς στο κρέας ή στα αυγά. Η γλουτένη βρίσκεται στο στάρι, τη σίκαλη και το κριθάρι. Μια δίαιτα χωρίς γλουτένη σημαίνει ότι πρέπει να αποφύγουμε αυτά τα σιτηρά.

Ένα μεγάλο πρόβλημα είναι η κοινωνική ζωή, τα ταξίδια και το φαγητό σε εστιατόρια σε άτομα που απαιτείται να ακολουθήσουν μία διατροφή ελεύθερη από γλουτένη. Καλό είναι ο ενδιαφερόμενος να ρωτάει αν τα διάφορα πιάτα περιέχουν τα υπό περιορισμό δημητριακά. Αποτυχία υιοθέτησης διατροφής ελεύθερης σε γλουτένη μπορεί να οδηγήσει σε έξαρση της νόσου και επιδείνωση της κλινικής εικόνας του πάσχοντος. Απώλεια βάρους και δίαιτα ελεύθερη γλουτένης

Τα αποτελέσματα έδειξαν σημαντικές διαφορές, με τη δίαιτα ελεύθερη γλουτένης να υστερεί σημαντικά κυρίως στην πρόσληψη πρωτεΐνης, αλλά να υπερτερεί στην πρόσληψη λίπους, κορεσμένου λίπους και ενέργειας. Δεν αποτελεί λοιπόν έκπληξη ότι άτομα με κοιλιοκάκη αυξάνουν προοδευτικά το βάρος τους, ενώ παράλληλα έως και 38% αυτών αντιμετωπίζουν ταυτόχρονα κάποια διατροφική έλλειψη, είτε μακροθρεπτικού είτε μικροθρεπτικού συστατικού.


Δημοσίευση: 23/11/2019


. .