Ο καφές είναι το δημοφιλέστερο ρόφημα ανά τον κόσμο. Στην Ευρώπη, οι ενήλικες καταναλώνουν 200mg ημερησίως, κατά μέσο όρο, με τους Έλληνες στην πλειονότητά τους να πίνουν τουλάχιστον έναν καφέ την ημέρα. Κάνει όμως να πίνουμε καφέ; Ποια είναι η πραγματικότητα για την κατανάλωση του καφέ και σε ποιες περιπτώσεις ο καφές μπορεί να είναι τοξικός; Έχει πεθάνει κανείς από καφεΐνη; Ξεμεθάει ο καφές;

Τι λέει το μήκος των δακτύλων για την προσωπικότητά μας; (ΤΕΣΤ)

Η κατανάλωση καφεΐνης, είτε μέσα από το ρόφημα του καφέ ή το τσάι, κάνει τα άτομα να διατηρούν και να αναπτύσουν συγκεκριμένες ρουτίνες, στις οποίες επιμένουν «μηχανικά». Πίνουμε τον πρωινό καφέ, σε καθημερινή βάση και δεν αντιλαμβανόμαστε συνειδητά, ότι τα επίπεδα ενέργειάς μας καθορίζονται δραματικά από αυτή την κούπα καφέ, όπως ένας ποντικός στο εργαστήριο πατάει κάθε φορά το κουμπί για να του δοθεί αυτομάτως η δόση του… ναρκωτικού.

Καφέδες πίνουμε καθημερινά -πολλοί από εμάς- περισσότερες από μια κούπες την ημέρα και το ποσοστό των ατόμων που θεωρούν τον καφέ αναπόσπαστο και ζωτικής σημασίας κομμάτι της ζωής τους, είναι –ομολογουμένως- αρκετά μεγάλο. Ο καφές όμως συχνά δαιμονοποιείται και δεν είναι λίγες οι στιγμές που αντιλαμβανόμαστε οι ίδιοι τις μάλλον αρνητικές, παρά ευεργετικές του συνέπειες.

Οι Soundgarden σχεδιάζουν άλμπουμ με demo ηχογραφήσεις του Chris Cornell

Διάφορες έρευνες απέδειξαν ότι όσο πιο πολύ καβουρδίζεται ο καφές τόσο πιο πολύ παράγει μια ουσία μη διαλυτή στο νερό, την λεγόμενη πίσσα του καφέ, για την οποία οι επιστήμονες έβγαλαν το συμπέρασμα ότι έχει τις ίδιες ιδιότητες με την πίσσα του τσιγάρου. Είναι δηλαδή καρκινογόνος.

Ο συγκεκριμένος τύπος διαβήτη σχετίζεται άμεσα με τον τρόπο ζωής του ατόμου και έχει φτάσει επίπεδα επιδημίας, έχοντας αυξηθεί στο δεκαπλάσιο σε λίγες δεκαετίες αφού πλέον πάσχουν από αυτόν περίπου 300 εκατομμύρια άνθρωποι .

Η καφεΐνη, μερικώς λόγω του διεγερτικού αποτελέσματός που έχει στο κεντρικό νευρικό σύστημα, αυξάνει τον μεταβολισμό αλλά και την οξείδωση των λιπαρών οξέων .

Οι ειδικοί εξέτασαν επίσης κατά πόσο το φύλο, η ηλικία ή η εφαρμογή των αρχών της μεσογειακής διατροφής επιδρούσαν στη σχέση καφέ-θνησιμότητας. Διαπίστωσαν, λοιπόν, σημαντική αλληλεπίδραση μεταξύ κατανάλωσης καφέ και ηλικίας. Στα άτομα που ήταν τουλάχιστον 45 ετών, η κατανάλωση δύο επιπλέον φλιτζανιών καφέ την ημέρα μείωνε κατά 30% τον κίνδυνο θανάτου, πράγμα που δεν ίσχυε για τα νεότερα άτομα.

Στην συνέχεια ετέθησαν υπό ιατρική παρακολούθηση για δέκα χρόνια, ενώ στοιχεία για τους θανάτους συγκεντρώθηκαν από εθνικά αρχεία, τις οικογένειες των συμμετεχόντων και τοπικές αρχές.

Η νέα έρευνα είναι η πρώτη που γίνεται σε μεσογειακή χώρα και επιβεβαιώνει τα πλεονεκτήματα της κατανάλωσης καφέ για την υγεία και τη μακροζωία.

Αν επιμένετε να καταναλώνετε ντεκαφεϊνέ καφέ, επιλέξτε βιολογικό. Ο βιολογικός ντεκαφεϊνέ γίνεται με την ελβετική μέθοδο του νερού. Πρόκειται για πιο ασφαλή, χωρίς χημικές ουσίες, διαδικασία αφαίρεσης της καφεΐνης. Στη μέθοδο αυτή, οι κόκκοι εμποτίζονται σε πολύ ζεστό νερό και η καφεΐνη, καθώς και αρώματα και άλλα συστατικά εκχυλίζονται φυσικά σε διάλυμα. Η καφεΐνη φιλτράρεται και το υπόλοιπο του διηθήματος επανεισάγεται και ξηραίνεται στον κόκκο του καφέ.

Η πιο συνιθισμένη χημική διαδικασία που χρησιμοποιείται για την εξαγωγή της καφεΐνης είναι η άμεση εξόρυξη. Πρόκειται για τον εμποτισμό πράσινων κόκκων καφέ σε ένα διάλυμα νερού και ενός χημικού διαλύτη, το χλωριούχο μεθυλένιο ή αλλιώς οξικός αιθυλεστέρας. Αφού ο διαλύτης εκτελεί τη χημική αυτή αντίδραση, οι κόκκοι ξεπλένονται με νερό.

Η κατανάλωση υπερβολικής ποσότητας καφεΐνης όμως, μπορεί να προκαλέσει ταχυκαρδία, αϋπνία, άγχος και ανησυχία, ενώ η απότομη διακοπή της μπορεί να οδηγήσει σε συμπτώματα στέρησης, όπως πονοκεφάλους και ευερεθιστότητα.

Ερευνητές, με επικεφαλής τον Ρόμπιν Πουλ του Πανεπιστημίου του Σαουθάμπτον, αξιολόγησαν στοιχεία από 218 μελέτες και διαπίστωσαν ότι η κατανάλωση καφέ σχετίζεται επίσης με μειωμένο κίνδυνο διαβήτη τύπου 2, ηπατοπάθειας, άνοιας και ορισμένων μορφών καρκίνου όπως προστάτη, ενδομητρίου, δέρματος και ήπατος.

Όσοι πίνουν τρεις ή τέσσερις καφέδες τη μέρα, είναι πιθανότερο να έχουν όφελος στην υγεία τους, παρά κάποιο πρόβλημα, λένε τώρα οι επιστήμονες και υπογραμμίζουν ότι, μεταξύ άλλων, σχετίζονται με μειωμένο κίνδυνο καρδιοπάθειας και πρόωρου θανάτου από οποιαδήποτε αιτία.


Δημοσίευση: 14/11/2019


. .