Σε 50 μέρες γίνεται 6 η Ελαία (ναι, μετράμε, εσείς;). 6 χρόνια που προσπαθούμε να την μεγαλώνουμε μέσα στην θετική διαπαιδαγώγηση. 6 χρόνια που διαβάζουμε και κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε για να την αφήσουμε να ανθίσει όπως θέλει αυτή με όρια και κανόνες αλλά ποτέ με τιμωρίες. Προσπαθούμε να την καθοδηγούμε με σεβασμό, όχι να επιβάλουμε, να ακούμε με ενσυναίσθηση χωρίς να δίνουμε αμέσως λύσεις.

Με αυτό το βιβλίο, ξεκίνησα την διαδρομή μου ως μαθητευόμενος θετικός γονέας. Ήταν το πρώτο βιβλίο θετικής διαπαιδαγώγησης που διάβασα και… νομίζω ότι είναι το μοναδικό βιβλίο στην ζωή μου που διάβασα τόσες φορές.

Δεν θυμάμαι πως μπήκε στην ζωή μου το βιβλίο αλλά αφού μπήκε, έμεινε.

Έχετε δημιουργήσει μια μικρογραφία της βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας για το μικρό σας, κι όμως όταν έρχεται η ώρα να επιλέξει τι θα διαβάσετε πριν κοιμηθεί, εκείνο επιλέγει ξανά και ξανά τα ίδια ένα - δύο βιβλία. Ξέρουμε ότι δεν αντέχετε να το πιάσετε στα χέρια σας ούτε μια φορά ακόμη, όμως πριν πετάξετε τα «Τρία μικρά λυκάκια» από το παράθυρο, δείτε τα πλεονεκτήματα αυτής της κατάστασης.

Ψυχολογία Υπάρχει λόγος που το παιδί σας θέλει να του διαβάζετε πάντα τα ίδια βιβλία

Υπάρχει λόγος που το παιδί σας θέλει να του διαβάζετε πάντα τα ίδια βιβλία

Έχετε διαβάσει τόσες φορές το αγαπημένο του παραμύθι που πλέον το θυμάστε απ’ έξω; Κατά πάσα πιθανότητα το ίδιο ισχύει και για το παιδί σας! Όταν ακούει το ίδιο κείμενο ξανά και ξανά, οι λέξεις εντυπώνονται στη μνήμη του και νιώθει άνετα να τις χρησιμοποιήσει. Ακόμη και αν πρόκειται για μία σύντομη ιστορία, κατά πάσα πιθανότητα συμπεριλαμβάνει λέξεις που το παιδί δεν θα συναντήσει στην καθημερινότητά του. Εκτός και αν η φράση «Κοίτα, ένα λιοντάρι!» είναι συνηθισμένη στο σπίτι σας.

Φαίνεται πως όταν τα παιδιά μαθαίνουν απ’ έξω ένα παραμύθι, οι λογικές τους δεξιότητες ενισχύονται σημαντικά. Σύμφωνα με την Virginia Walter, αναπληρώτρια καθηγήτρια παιδαγωγικής στο πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι μέσα από αυτό «προβάρουν» την ικανότητά τους να προβλέπουν τι θα ακολουθήσει με βάση τα γνωστά δεδομένα.

Όταν έρχεται η ώρα να επιλέξει τι θα διαβάσετε πριν κοιμηθεί, εκείνο επιλέγει ξανά και ξανά τα ίδια ένα – δύο βιβλία και εσείς λέτε, "όχι πάλι αυτό..." Ξέρουμε ότι δεν αντέχετε να το πιάσετε στα χέρια σας ακόμη μια φορά, όμως πριν πετάξετε τα «Τρία μικρά γουρουνάκια» από το παράθυρο, δείτε τα πλεονεκτήματα αυτής της κατάστασης.

Τα εξοικειώνει με το ρυθμό της γλώσσας Τα κείμενα δεν στηρίζονται μόνο στην τοποθέτηση λέξεων στη σειρά. Έχουν τα δικά τους μοτίβα και ακολουθούν τον δικό τους ρυθμό. Βασίζονται στον τρόπο που ο ένας ήχος διαδέχεται τον άλλο όσο και στην ίδια την επιλογή του λεξιλογίου. Μέσα από την επανάληψη ενός αγαπημένου βιβλίου, τα παιδιά εκτίθενται στον τρόπο που λειτουργεί η γλώσσα και αρχίζουν να αντιλαμβάνονται τους κανόνες της.

Έχετε δημιουργήσει μια μικρογραφία της βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας για το μικρό σας, κι όμως όταν έρχεται η ώρα να επιλέξει τι θα διαβάσετε πριν κοιμηθεί, εκείνο επιλέγει ξανά και ξανά τα ίδια ένα – δύο βιβλία. Ξέρουμε ότι δεν αντέχετε να το πιάσετε στα χέρια σας ούτε μια φορά ακόμη, όμως πριν πετάξετε τα «Τρία μικρά λυκάκια» από το παράθυρο, δείτε τα πλεονεκτήματα αυτής της κατάστασης.

Forum επιστημόνων Celebrities corner Μετρητές υγείας Η συμβουλή του Vita Ζώδια Καιρός

Ναι! Αν είστε ξαπλωμένοι στο κρεβάτι και διαβάζετε για καληνύχτα, η κίνηση θα περιοριστεί στα χέρια σας και όχι σε πιο εκτεταμένες κινήσεις που θα ξυπνήσουν το παιδί. Αν όμως είστε εκτός διαδικασίας χαλάρωσης, τότε η κίνηση χεριών, ποδιών και σώματος, όχι απλά επιτρέπεται αλλά συνίσταται. Είναι ένα από τα πράγματα που δίνουν σπουδαίο χρώμα στην ανάγνωση ενός βιβλίου. Η κίνησή σας αλλάζει κατηγορία την αφήγησή σας. Η φωνή παίζει τεράστιο ρόλο

Πώς να διαβάζουμε λοιπόν ένα βιβλίο στα παιδιά; Ας δούμε λάθη και παραλείψεις μας, δυνατότητες που έχουμε και ας δοκιμάσουμε να διαβάσουμε βρίσκοντας ο καθένας το προσωπικό μας στυλ. Πριν την αφήγηση;

Υπάρχουν πλέον πάρα πολλές έρευνες που καταδεικνύουν πόσο σημαντική είναι η ανάγνωση βιβλίων σε παιδιά ήδη από την βρεφική τους ηλικία.

Ένα παιδί που βρίσκεται σε σχολική ηλικία δεν χρησιμοποιεί τυχαία αυτή τη φράση: Θέλει όντως να σας πληγώσει. Όσο και αν σας επηρεάσει, αντιδράστε με ευγένεια και πείτε του ότι εσείς το αγαπάτε. Εκείνη την ώρα μην συνεχίσετε περισσότερο τη συζήτηση, γιατί το παιδί αποσκοπεί ακριβώς σε μια έντονη αντίδρασή σας. Όσο το παιδί μεγαλώνει, μπορείτε να συζητάτε μαζί του την επόμενη ημέρα, όταν η ένταση θα έχει αποκλιμακωθεί τι ήταν αυτό που το έκανε να αντιδράσει έτσι.

Κατά πάσα πιθανότητα δεν ξέρει καν τι ακριβώς σημαίνει αυτό που σας είπε. Άκουσε αυτή τη φράση να χρησιμοποιείται σε περίπτωση καβγά, στο σπίτι ή στην τηλεόραση, και όταν δεν του επιτρέψατε να πετάξει το πιάτο του στο πάτωμα βρήκε την κατάλληλη ευκαιρία να τη χρησιμοποιήσει. Όπως θα κάνατε και στην περίπτωση μιας βρισιάς, αγνοήστε εντελώς το περιστατικό. Αν καταλάβει ότι τραβά την προσοχή σας το πιθανότερο είναι να το επαναλάβει.


Δημοσίευση: 16/11/2019


. .