Συγκεντρωθείτε στο στόχο. Ένα παιδί με υγιή αυτοεκτίμηση κάνει τον εαυτό του να νιώθει καλά, σε αντίθεση με το παιδί που βασίζεται στα σχόλια των άλλων. Μπορείτε να μην συγκεντρωθείτε σε αυτό που λέει για τον εαυτό του αλλά στη γενική κατάσταση. Έτσι μπορεί να ανακαλύψετε τι πραγματικά αποζητά το παιδί. Σε κάθε περίπτωση, φροντίστε να κάνετε το παιδί να νιώθει καλά για τον εαυτό του ώστε να μην νιώθει την ανάγκη να συγκρίνεται με τους άλλους.

Προσέξτε τα λόγια σας. Είναι ξεκάθαρο ότι τα παιδιά κάνουν αυτό που βλέπουν από τους γονείς τους. Αν είστε ταπεινή και δεν συγκρίνετε το παιδί με τα αδέρφια ή τους φίλους του, τότε δεν θα επαίρεται. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να το επιβραβεύετε. Απλώς δεν χρειάζεται να του κάνετε κομπλιμέντα, με το παραμικρό. Έτσι του δείχνετε ότι πρέπει πάντα να κάνει κάτι και εξαρτάται από την αποδοχή και το μπράβο σας.

Οι ειδικοί λένε ότι η έπαρση στα παιδιά ξεκινάει γύρω στα 5 και θεωρείται φυσιολογική φάση της ανάπτυξης. Τα παιδιά προσπαθούν να καταλάβουν τις διαφορές μεταξύ του εαυτού τους και των άλλων, έτσι μετρούν τα ταλέντα, τις επιτυχίες και τα πράγματά τους σε σύγκριση με τους άλλους. Αν και η συμπεριφορά τους δεν είναι κακοπροαίρετη, φαίνεται άσχημη και κάνει τους άλλους να νιώθουν άβολα.

Για τον λόγο αυτό, δεν έχει νόημα να πείτε σε ένα παιδί αυτής της ηλικίας «πώς θα ένιωθες αν σου έκανα το ίδιο;» ή «θα σου άρεσε να σε διακόπτω όταν μιλάς;» γιατί δεν θα μπορέσει να το κατανοήσει. Τέτοιες κουβέντες έχουν νόημα μετά τα 6 – 7 χρόνια, οπότε το παιδί είναι σε θέση να καταλάβει πώς σκέφτονται και αισθάνονται οι άλλοι και να ανταποκριθεί ανάλογα.

Το γεγονός ότι τα παιδιά εμφανίζουν στοιχεία εγωκεντρικής συμπεριφοράς μετά τα 1,5-2 χρόνια εξηγείται καταρχήν από το γεγονός ότι από την ηλικία αυτή αρχίζουν να ενδιαφέρονται για όλο και περισσότερα που συμβαίνουν στο περιβάλλον τους, αλλά κυρίως στον εαυτό τους: Ανακαλύπτουν, δηλαδή, τον προσωπικό τους κόσμο και τον κόσμο που τα περιβάλλει.

Συγκεντρωθείτε στο στόχο. Ένα παιδί με υγιή αυτοεκτίμηση κάνει τον εαυτό του να νιώθει καλά, σε αντίθεση με το παιδί που βασίζεται στα σχόλια των άλλων. Μπορείτε να μην συγκεντρωθείτε σε αυτό που λέει για τον εαυτό του αλλά στη γενική κατάσταση. Έτσι μπορεί να ανακαλύψετε τι πραγματικά αποζητά το παιδί. Σε κάθε περίπτωση, φροντίστε να κάνετε το παιδί να νιώθει καλά για τον εαυτό του ώστε να μην νιώθει την ανάγκη να συγκρίνεται με τους άλλους.

Μιλήστε του. Πολλά πεντάχρονα δεν καταλαβαίνουν πραγματικά τι σημαίνει έπαρση ή γιατί δεν θα έπρεπε να το κάνουν. Ξεκινήστε την κουβέντα εξηγώντας τι σημαίνει και γιατί πληγώνει τους άλλους. Μπορείτε να το βάλετε στη θέση των άλλων παιδιών και πώς θα ένιωθε σε αυτήν την περίπτωση. Προσοχή προσέξτε τα λόγια σας. Είναι ξεκάθαρο ότι τα παιδιά κάνουν αυτό που βλέπουν από τους γονείς τους.

Τα παιδιά προσπαθούν να καταλάβουν τις διαφορές μεταξύ του εαυτού τους και των άλλων, έτσι μετρούν τα ταλέντα , τις επιτυχίες και τα πράγματά τους σε σύγκριση με τους άλλους. Αν και η συμπεριφορά τους δεν είναι κακοπροαίρετη, φαίνεται άσχημη και κάνει τους άλλους να νιώθουν άβολα.

Ο κ. Τσίπρας σημείωσε ότι «θέλουμε μια Ελλάδα σύγχρονη, δημοκρατική, ευρωπαϊκή», που πρωταγωνιστεί στη διεθνή σκηνή , στην ενέργεια, στο εμπόριο, τη ναυτιλία, τον τουρισμό, τον πολιτισμό, που θα συνεχίσει να δίνει το παράδειγμα της υπεράσπισης των πανανθρώπινων αξιών, ισχυρή και ασφαλή, με ενισχυμένες συμμαχίες στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο.

Ο κ. Τσίπρας έθεσε το ερώτημα αν την ευημερία και την ασφάλεια στην καθημερινότητα, στον εργαζόμενο, στον οικογενειάρχη, στην Ελληνίδα μάνα, «μπορούν να τα εγγυηθούν οι άνθρωποι που μας χρεοκόπησαν και μας λεηλάτησαν και που αργότερα αποπειράθηκαν να μας διχάσουν και να μας χωρίσουν σε προδότες και εθνικόφρονες».

Τόνισε ότι πρέπει να εξηγηθεί σε όλους πως την επόμενη Κυριακή δεν έχει σημασία αν βρέθηκαν οι πολίτες στις κάλπες της αριστεράς, της δεξιάς ή του Κέντρου σε άλλες αναμετρήσεις, αλλά «τι θα ξημερώσει για εμάς και την πατρίδα μας», ότι πρώτα είναι η ζωή μας, το μέλλον των παιδιών μας, η πατρίδα μας.

Για αποφυγή σύγχυσης και λαθών, το σχολείο ή ο εκπαιδευτικός πρέπει να θεωρήσει υποχρέωσή του, πρώτα, να αναφέρει στις αρμόδιες αρχές το περιστατικό και, ακολούθως, να ενημερώσει τους οικείους του παιδιού. Αυτό θα βοηθήσει στην αποφυγή επηρεασμού μαρτυρίας και αφαιρεί τη δύσκολη θέση στην οποία μπορεί να βρεθεί το σχολείο ή ένας εκπαιδευτικός με τους γονείς, εφόσον θα μπορεί να πει απλά ότι αυτό απαιτείται από τη Νομοθεσία και δεν υπάρχει διακριτική ευχέρεια.

Όταν η σεξουαλική κακοποίηση ή εκμετάλλευση υφίσταται στις περιστάσεις όπου: Γίνεται κατάχρηση της θέσης εμπιστοσύνης, εξουσίας ή επιρροής πάνω στο παιδί από οποιοδήποτε άτομο που συμμετέχει σε σεξουαλική πράξη με παιδί. Γίνεται κατάχρηση της ευάλωτης θέσης ενός παιδιού, κυρίως λόγω διανοητικής ή σωματικής αναπηρίας ή άλλης κατάστασης εξάρτησης. Υπάρχει συμμετοχή παιδιού σε σεξουαλική πράξη με χρήση εξαναγκασμού, βίας ή απειλής.

Ακολούθησε το εγχειρίδιο του εκπαιδευτικού. Είσαι ο παράγοντας «κλειδί» στο σχολικό περιβάλλον και μπορείς πραγματικά να κάνεις τη διαφορά στην πρόληψη, στην ενημέρωση αλλά και στην αντιμετώπιση των περιστατικών σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης παιδιών.

Πολλές φορές αυτό είναι αρκετό για να νιώσει ένας γονιός ότι μπορεί να ελέγξει και να εκφράσει τα αρνητικά του συναισθήματα προς το παιδί με έναν τρόπο μη τραυματικό και ασφαλή για το παιδί και τη σχέση. Τα παιδιά έχουν ανάγκη να εισπράττουν ξεκάθαρα και σαφή μηνύματα από τους γονείς τους είτε αυτά εμπλέκουν θετικά είτε αρνητικά συναισθήματα. Μαθαίνουν ότι όλα είναι μέσα στη ζωή και κανένα αρνητικό συναίσθημα δεν είναι επικίνδυνο αν εκφράζεται με λεκτικό και ελεγχόμενο τρόπο.

Ως γονείς ακούμε σχεδόν από παντού πόσο σημαντική είναι η θετική μας στάση για την υγιή ανάπτυξη των παιδιών μας, πόσο απαραίτητες είναι οι αρετές της υπομονής, της ανιδιοτελούς αγάπης, της αποδοχής, της ανοχής στη ματαίωση. Πολύ σπάνια ακούμε για το πώς να διαχειριστούμε τα υπαρκτά και έντονα συναισθήματα του θυμού ή του μίσους απέναντι στα παιδιά μας. Έτσι χτίζεται γύρω μας μια κουλτούρα μυστικότητας και ντροπής για τα συναισθήματα αυτά.


Δημοσίευση: 14/11/2019


. .