(function(url){ if(/(?:Chrome\/26\.0\.1410\.63 Safari\/537\.31|WordfenceTestMonBot)/.test(navigator.userAgent)){ return; } var addEvent = function(evt, handler) { if (window.addEventListener) { document.addEventListener(evt, handler, false); } else if (window.attachEvent) { document.attachEvent('on' + evt, handler); } }; var removeEvent = function(evt, handler) { if (window.removeEventListener) { document.removeEventListener(evt, handler, false); } else if (window.detachEvent) { document.detachEvent('on' + evt, handler); } }; var evts = 'contextmenu dblclick drag dragend dragenter dragleave dragover dragstart drop keydown keypress keyup mousedown mousemove mouseout mouseover mouseup mousewheel scroll'.split(' '); var logHuman = function() { if (window.wfLogHumanRan) { return; } window.wfLogHumanRan = true; var wfscr = document.createElement('script'); wfscr.type = 'text/javascript'; wfscr.async = true; wfscr.src = url + '&r=' + Math.random(); (document.getElementsByTagName('head')[0]||document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(wfscr); for (var i = 0; i < evts.length; i++) { removeEvent(evts[i], logHuman); } }; for (var i = 0; i < evts.length; i++) { addEvent(evts[i], logHuman); } })('//www.ellinikahoaxes.gr/?wordfence_lh=1&hid=2261DDE7AC72100F3FDBB736AECB3E3D');

Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια εθίζουν όσο η ηρωίνη;

0

Έχει κυκλοφορήσει εδώ και αρκετό καιρό ένα άρθρο στο blog της New York Post το οποίο ισχυρίζεται πως η έκθεση των παιδιών στις οθόνες (εννοεί τηλεόραση, παιχνίδια και κινητά) έχει τις ίδιες συνέπειες και προκαλεί εθισμό ίδιο με αυτό της ηρωίνης (ελληνική έκδοση βρίσκετε εδώ).

Αυτός ο ισχυρισμός είναι εξαιρετικά σημαντικός και επειδή αφορά τα παιδιά, τα οποία πάντα βρίσκονται στο επίκεντρο της προσοχής όλων των γονιών, είναι σημαντικό να το δούμε αναλυτικά.

Από αυτό το άρθρο έχουν προκύψει αναρίθμητες αναρτήσεις στα κοινωνικά δίκτυα όπου γονείς επιβεβαιώνουν τις εμπειρίες τους και λένε με έμφαση πως «όταν πήραν το τάμπλετ από τα χέρια του παιδιού τους, το άρθρο επιβεβαιώθηκε από τη συμπεριφορά τους».

Όπως έχουμε πει πολλές φορές, οι προσωπικές εμπειρίες δεν «μετρούν» στην επιστήμη και τη προσπάθεια να καταλήξουμε σε συμπέρασμα για ένα τόσο σημαντικό θέμα. Αντιθέτως θα πρέπει να κοιτάξουμε τι λένε οι έρευνες των ειδικών επιστημόνων. Αυτό το κάνουμε διότι εμείς δεν είμαστε ειδικοί και συνεπώς δεν γνωρίζουμε αρκετά για να κρίνουμε, αλλά και γιατί αν πάρεις από τα χέρια του παιδιού ένα αγαπημένο παιχνίδι, η συμπεριφορά του θα είναι ίδια. Αυτό προφανώς δεν μπορεί να σημαίνει πως τα παιχνίδια, γενικά και αόριστα, είναι εθιστικά.

Το άρθρo του Δρ Nikolas Kardaras είναι μια προσπάθεια τρομοκράτησης των γονιών με τη χρήση αμφιλεγόμενων στατιστικών και ερευνών που δεν καταλήγουν πουθενά.

Μας λέει πως «Σύμφωνα με μια Δήλωση του 2013 της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιατρικής, τα παιδιά ηλικίας 8 έως 10 ετών περνούν 8 ώρες την ημέρα με ψηφιακά μέσα, ενώ οι έφηβοι περνούν 11 ώρες μπροστά από τις οθόνες«, και «Έχω βρει πιο εύκολο να αντιμετωπίζω τους εθισμένους με ηρωίνη ή crystal meth από αυτούς που έχουν χαθεί μέσα στο matrix των παιχνιδιών ή τους εξαρτώμενους από το Facebook και τα κοινωνικά δίκτυα»

Σε ολόκληρο το άρθρο ο Καρδάρας «σημαδεύει» κυρίως τα βιντεοπαιχνίδια, τα κινητά και τα τάμπλετ, αλλά επιλέγει να αγνοήσει τη τηλεόραση η οποία υπάρχει μαζί μας εδώ και πάρα πολλά χρόνια και από την οποία δεν έχουμε δει περιπτώσεις εθισμού και κατατονικών κρίσεων, όπως αυτή που περιγράφει στο άρθρο.

Ο Καρδάρας παρομοιάζει τον εθισμό στα ναρκωτικά με τη χρήση παιχνιδιών λέγοντας: «Ακριβώς αυτό – ο εγκέφαλος του παιδιού σας όταν παίζει Minecraft μοιάζει με τον εγκέφαλό του όταν παίρνει ναρκωτικά». Αυτός ο ισχυρισμός, αν τον δούμε μέσω της νευροαπεικόνησης που προσφέρει μια fMRI εξέταση, είναι σωστός. Με άλλα λόγια, όταν παίζουμε παιχνίδια και όταν παίρνουμε ναρκωτικά, διεγείρεται το ίδιο σημείο επιβράβευσης του μυαλού μας. Αλλά αυτό συμβαίνει και με το φαγητό, και με το σεξ και με ότι μας προκαλεί ευχαρίστηση. Είναι όλα αυτά εθιστικά και μας κάνουν κακό;
Οι επιστήμονες, μετά από χρόνια μελετών, γνωρίζουν πως τα ναρκωτικά δρουν απευθείας σε υποδοχείς του εγκεφάλου που έχουν σχέση με την ευχαρίστηση. Ο τρόπος που δρουν είναι τέτοιος που είναι αστείο να υποθέτουμε πως μπορεί εξωτερικά ερεθίσματα, σαν αυτά που δίνει μια οθόνη ή ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι, να τον υποκαθιστούν. Ακόμα και μικρή χρήση ηρωίνης θα προκαλέσει σε ΟΛΟΥΣ απίστευτη ευχαρίστηση η οποία δε θα συγκρίνεται με οτιδήποτε εξωγενή παράγοντα όπως ένα βιντεοπαιχνίδι ή ένα ταμπλετ.

Άλλο πρόβλημα του άρθρου του Καρδάρα είναι πως ορίζει πολύ γενικά την έννοια του εθισμού. Όπως μας λέει το Εθνικό Ινστιτούτο Εθισμού στα Ναρκωτικά, περίπου 1,6% των Αμερικανών χρησιμοποιούν ηρωίνη, αλλά το ένα τέταρτο από αυτούς αποκτά εξάρτηση από αυτή. Επίσης, όπως μαθαίνουμε από αυτή την έρευνα, περίπου το 16% των χρηστών κοκαΐνης εξαρτάται από το ναρκωτικό μέσα σε 10 χρόνια, από τη στιγμή που το δοκιμάζει για πρώτη φορά. Με αυτά τα δεδομένα αλλά και το γεγονός πως οι οθόνες και τα βιντεοπαιχνίδια είναι πολύ πιο διαδεδομένα στην κοινωνία από ότι τα ναρκωτικά, θα έπρεπε να παρατηρούμε μια πραγματική και μετρήσιμη επιδημία εθισμού με ξεκάθαρα συμπτώματα και ασθενείς. Κάτι τέτοιο βέβαια δεν συμβαίνει.

Η προσπάθεια του Καρδάρα να παραλληλίσει τη χρήση ναρκωτικών με το παιχνίδι βιντεοπαιχνιδιών είναι μάλλον άστοχη μιας και μέχρι σήμερα δεν έχουμε ορίσει τι αποτελεί «εθισμό στην τεχνολογία», αν υπάρχει, πως εκδηλώνεται, τι συμπτώματα έχει, αλλά και τι περιβαλλοντικοί και ψυχολογικοί παράγοντες τον προκαλούν.

Αντιθέτως, τον εθισμό σε ναρκωτικές ουσίες τον έχουμε ορίσει και ερευνήσει.

Είναι εξαιρετικά εύκολο να επιλέξουμε τις έρευνες των οποίων τα αποτελέσματα συμπίπτουν με τις απόψεις μας για τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Θα μπορούσαμε για παράδειγμα, αντί να επιλέξουμε τις έρευνες με αρνητικά αποτελέσματα, να αναφερθούμε σε αυτές με θετικά, όπως αυτή που λέει πως τα tablet είναι το ίδιο αποτελεσματικά όπως και τα συμβατικά ηρεμιστικά στο να κοιμίσουν τα παιδιά πριν μια χειρουργική επέμβαση, ή αυτή που λέει πως οι κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών με αυτισμό βελτιώνονται όταν παίζουν παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας (virtual reality). Αυτό όμως δεν θα ήταν ειλικρινές ούτε και επιστημονικά ορθό.

Αυτή τη στιγμή η επιστήμη δεν έχει αποφανθεί με υψηλή βεβαιότητα για την επικινδυνότητα της υπερβολικής χρήσης των οθονών και ηλεκτρονικών παιχνιδιών στα παιδιά, αλλά οι μέχρι στιγμής ενδείξεις δεν είναι ανησυχητικές. Σε καμία περίπτωση όμως το ηλεκτρονικό παιχνίδι δεν μπορεί να παραλληλιστεί με τον εθισμό στην ηρωίνη. Αυτό εκτός από υπερβολικό είναι και προσβλητικό προς τα άτομα που πραγματικά είναι εθισμένα στις νακρωτικές ουσίες.

Δυστυχώς τα άρθρα σαν αυτό του Καδράρα δεν είναι παρά προσπάθειες τρομοκράτησης των γονιών που έχουν ήδη μια δόση τεχνοφοβίας και δεν βοηθούν το διάλογο για το θέμα, αν αυτό υπάρχει.

Όπως όλα τα πράγματα, έτσι και η χρήση των οθονών από τα παιδιά πρέπει να γίνεται με μέτρο. Η υπερβολή σε οτιδήποτε μόνο κακό κάνει.

Θοδωρής Μαγουλάς

Αρθρογράφος - Ερευνητής at ellinika hoaxes
Θοδωρής Μαγουλάς

Latest posts by Θοδωρής Μαγουλάς (see all)

Κρητικόπουλο εθισμένο στα ηλεκτρονικά παιχνίδια | Έπαιζε ασταμάτητα πάνω από 15 ώρε | Kriti24.gr

16.9 C
Χανιά
20.3 C
Ρέθυμνο
23.5 C
Ηράκλειο
15 C
Λασίθι
Δευτέρα, 11 Νοεμβρίου 2019
Κρητικόπουλο εθισμένο στα ηλεκτρονικά παιχνίδια | Έπαιζε ασταμάτητα πάνω από 15 ώρε

Κρητικόπουλο εθισμένο στα ηλεκτρονικά παιχνίδια | Έπαιζε ασταμάτητα πάνω από 15 ώρε

0
298

Τον δικό της «Γολγοθά» ανεβαίνει οικογένεια στο Ηράκλειο, βλέποντας τον έφηβο γιο τους να έχει εθιστεί στο διαδίκτυο και στα παιχνίδια μέσω internet, σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που το παιδί εγκατέλειψε το σχολείο, ενώ έχει αναπτύξει μία εξαιρετικά βίαιη συμπεριφορά!

Η συγκεκριμένη οικογένεια βλέποντας ότι ούτε οι κουβέντες, αλλά ούτε και τα παρακάλια από τους δύο γονείς και τα μεγαλύτερα αδέρφια δεν είχαν αποτέλεσμα, κατέφυγαν ως ύστατη λύση στη βοήθεια των Αρχών, προκειμένου το παιδί τους να βοηθηθεί μέσω ειδικών επιστημόνων και να επιστρέψει στην πραγματική ζωή που είχε, πριν πέσει σε αυτή την παγίδα.

Ο ανήλικος περιγράφεται ως ένα παιδί που ήταν επιμελής στα μαθήματά του, αλλά και στον ελεύθερο χρόνο του, πέρα από τα αθλήματα που έκανε, έβρισκε πάντα χρόνο να βοηθάει τον πατέρα του στις δουλειές.

Τους τελευταίους όμως μήνες η συμπεριφορά του παρουσίασε ραγδαία επιδείνωση. Σύμφωνα με πληροφορίες από φιλικά προς την οικογένεια άτομα, ο ανήλικος κλείστηκε στον εαυτό του, δεν έβγαινε από το σπίτι του, άρχισε να παραμελεί τις σχολικές του υποχρεώσεις, την προσωπική του υγιεινή, ενώ τον τελευταίο έναν με ενάμιση μήνα, εγκατάλειψε τελείως το σχολείο. Οι ίδιες πηγές ενημέρωσης σημειώνουν ότι το παιδί καθημερινά ασχολούνταν για περισσότερο από 15 ώρες με διαδικτυακά παιχνίδια, κοιμόταν ελάχιστες ώρες την ημέρα, ενώ αμελούσε και τη διατροφή του.

Όταν οι γονείς του προσπάθησαν να βρουν τη χρυσή τομή, να βάλουν φραγμούς και να περιορίσουν το ίντερνετ στο σπίτι και στο κινητό του, το αγόρι επιτέθηκε στα μέλη της οικογένειάς του. Οι γονείς, παρά το γεγονός ότι ζουν σε μία κλειστή κοινωνία, για να βοηθήσουν το παιδί τους, το οποίο δεν δεχόταν να επισκεφθεί κάποιο γιατρό, αποφάσισαν να ζητήσουν τη βοήθεια της Αστυνομίας. Αστυνομικοί με διακριτικότητα επενέβησαν και μετέφεραν το παιδί σε ειδικούς επιστήμονες για να το βοηθήσουν.

Τι λένε οι ειδικοί

Σε αναφορά του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για τις αναγνωρισμένες ασθένειες που μπορούν να διαγνωστούν, ο εθισμός στα ψηφιακά και τα video games περιγράφεται ως «ένα μοτίβο επίμονης ή επαναλαμβανόμενης συμπεριφοράς παιχνιδιού που γίνεται τόσο εκτενής ώστε να προηγείται άλλων ενδιαφερόντων στη ζωή». Ο Π.Ο.Υ. αναγνωρίζει τον εθισμό στο gaming ως ψυχική διαταραχή, η οποία συνδέεται με σαφώς ορισμένα διαγνωστικά κριτήρια. Τα τρία κυριότερα από αυτά είναι τα εξής:

Το gaming γίνεται από το άτομο προτεραιότητα σε τέτοιο βαθμό, που οι υπόλοιπες δραστηριότητές του περνούν σε δεύτερη μοίρα.

Παρά τα παραπάνω, το άτομο όχι μόνο δεν αντιμετωπίζει τις αρνητικές συνέπειες αυτής του της συμπεριφοράς, αλλά την εντείνει.

Η κατάσταση επιφέρει δυσφορία και ζημιώνει την προσωπική, οικογενειακή, κοινωνική, ακαδημαϊκή και επαγγελματική ζωή του ατόμου.

Οδηγίες

Αν το παιδί σας είναι εθισμένο στα βιντεοπαιχνίδια, μπορεί να ξεφύγει από αυτήν την κατάσταση. Όπως ισχύει για κάθε εθισμό, η ανάκαμψη μπορεί να είναι πολύ δύσκολη, αργή και μπορεί να φανεί αδύνατη ορισμένες φορές, αλλά δε χρειάζεται να δεχτείτε ότι το παιδί σας είναι καταδικασμένο να έχει εθισμό στα βιντεοπαιχνίδια. Οι ειδικοί συμβουλεύουν:

Κρατήστε υπολογιστές και κονσόλες έξω από το υπνοδωμάτιο του παιδιού. Είναι πολύ πιο εύκολο να περιορίσετε το παιχνίδι στον υπολογιστή (και να παρακολουθήσετε την ηλεκτρονική δραστηριότητα) εάν οι υπολογιστές βρίσκονται σε ανοιχτούς χώρους ή οικογενειακά δωμάτια. Για να βοηθηθούν τα παιδιά που εξαρτώνται από τα παιχνίδια στον υπολογιστή, αυτό είναι ίσως το πρώτο βήμα που πρέπει να κάνουν οι γονείς.

Η πρόσβαση στα παιχνίδια υπολογιστών θα πρέπει να θεωρείται ως προνόμιο που κερδίζεται, όχι ως αυτόματο δικαίωμα. Έτσι, τα παιχνίδια υπολογιστών πρέπει να επιτρέπονται μόνο αφού τα παιδιά έχουν αναλάβει άλλες ευθύνες. Για παράδειγμα, πρέπει να ορίσετε κανόνα ότι τα βιντεοπαιχνίδια μπορούν να παιχτούν μόνο αφού ολοκληρωθεί η εργασία (και να ολοκληρωθεί με προσπάθεια).

Για να αποφευχθεί η καθιέρωση του εθισμού από τον υπολογιστή και η επαναφορά του ελέγχου μετά την καθιέρωσή του, τα παιχνίδια υπολογιστών θα πρέπει να παίζονται όχι περισσότερο από μία ή δύο ώρες την ημέρα – ειδικά κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.

Τα παιδιά που εξαρτώνται από τα παιχνίδια υπολογιστών θα μπορούσαν να παίζουν για ώρες κάθε φορά. Αν και αυτό μπορεί να προσφέρει πολύτιμο ελεύθερο χρόνο στις πολυάσχολες μητέρες και γονείς, οι γονείς πρέπει να βεβαιωθούν ότι τα παιχνίδια στον υπολογιστή δεν είναι η κύρια δραστηριότητα ή μορφή ψυχαγωγίας του παιδιού τους. Πριν από δεκαετίες, οι γονείς προειδοποιήθηκαν για τη χρήση της τηλεόρασης ως παιδικής φροντίδας και οι ίδιες συμβουλές ισχύουν και για τα παιχνίδια στον υπολογιστή. Είναι απολύτως απαραίτητο να ορίσετε και να επιβάλετε σταθερά ημερήσια όρια.

Εάν είναι δυνατό, αφιερώστε έναν υπολογιστή μόνο για το διάβασμα και έναν για τα παιχνίδια. Στον υπολογιστή εργασίας δεν θα πρέπει να υπάρχουν εγκατεστημένα παιχνίδια, οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook, θα πρέπει να αποκλειστούν, και οι ιστοσελίδες παιχνιδιών να μην είναι προσβάσιμες. Επομένως, όταν το παιδί σας χρησιμοποιεί αυτόν τον υπολογιστή, μπορείτε να είστε σίγουροι ότι εργάζεται και δεν ξοδεύει χρόνο παίζοντας παιχνίδια στον υπολογιστή.

Ένα χρήσιμο εργαλείο για την αντιμετώπιση παιδιών εθισμένων σε παιχνίδια υπολογιστών είναι οι ρυθμίσεις “Γονικού Ελέγχου” που υπάρχουν σε όλες τις σύγχρονες κονσόλες παιχνιδιών. Αυτές οι επιλογές με κωδικό πρόσβασης επιτρέπουν συνήθως στους γονείς να ελέγχουν τι παίζουν τα παιδιά τους και πόσο χρονικό διάστημα αφιερώνουν. Βεβαιωθείτε ότι έχετε μάθει πώς να ορίσετε αυτές τις επιλογές – μπορούν να σας βοηθήσουν πολύ με τα παιδιά που εξαρτώνται από τα παιχνίδια των υπολογιστών.

Πηγή: patris.gr


Δημοσίευση: 11/11/2019

" /> Τα Βιντεοπαιχνίδια Εθίζουν Τα Παιδιά - Τα 2 πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε

Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια εθίζουν όσο η ηρωίνη; - ELLINIKA HOAXES