Η Άννα, η κυρία Θαλή, ο Γιάννης, άνθρωποι που ξεκίνησαν από αλλού, με το τρέμουλο να τα γνωρίσουν όλα γύρω τους. Γλείφουν χρόνια, λόγια, σιωπές, τρατάρουν την τύχη τους γέλια και δάκρυα και κάποτε σμίγουν μαζί, ησυχασμένοι για το δρόμο που έκαναν… Η νουβέλα της Μέλπως Αξιώτη, από τις σημαντικότερες μεταπολεμικές συγγραφείς και ποιήτριες, «Θέλετε να χορέψομε Μαρία;» κυκλοφόρησε το 1940. ...

Το έργο διαδραματίζεται στον εγκαταλελειμμένο χώρο μιας γκαλερί, που η σύνθεσή του θυμίζει παρατημένη σκηνική εγκατάσταση ψυχιατρικής πτέρυγας. Ένα πιάνο ενεργοποιεί τον χώρο και συνοδεύει ό,τι σε λίγο θα γεννηθεί. Η Camille Claudel, η πρώτη γυναίκα γλύπτρια και η Constance Pascal, η πρώτη γυναίκα ψυχίατρος, συναντιούνται σε ένα φανταστικό πρωτότυπο διάλογο σχέσης γιατρού – ασθενούς. ...

Λίγα λόγια για το έργο από τον συγγραφέα: Όταν ήμουν μικρός δεν ήξερα ότι το λένε "bullying". Υπήρχε αλλά δεν ήταν ακόμα στην μόδα. Το έβλεπα να συμβαίνει γύρω μου από την θέση του ενόχου αφού ήξερα και δεν μιλούσα. Δεν άργησα όμως να το ζήσω και να το νιώσω κι εγώ. Δεν άργησα να καταλάβω πως η σιωπή είναι ενοχή, πως δίνει στο "σύστημα" ζωή, πως είναι συνενοχή στο έγκλημα, στη βία. ...

Εβραίος μεν την καταγωγή, άθεος δε από πεποίθηση, αλλά ο Ματίας Αλμοσίνο (17-18ος αιώνας) ήταν ταγμένος στην υπηρεσία του συνανθρώπου, σαν γιατρός που ήταν… Περιπλανήθηκε ανά την Ευρώπη, πόνεσε, είδε ειδών-ειδών ανθρώπους, «έζησε»… Αυτός, στην πράξη Χριστιανός, στο τέλος έγινε Χριστιανός και στην πίστη. Το βιβλίο διαβάζεται «απνευστί», παρά τον όγκο του και οι τόσο ζωντανές περιγραφές του δίνουν στον αναγνώστη μια γλαφυρή εικόνα της εποχής εκείνης.

Γι’ αυτό και στις ικεσίες της άγνωστης γυναίκας που μπήκε με ορμή στο Κυβερνείο, για να τον αποτρέψει από το να πάει το πρωί στην εκκλησία, γιατί θα τον σκοτώσουν, εκείνος αντιστάθηκε με υπομονή και πίστη. « Ο ουρανός προβλέπει μέχρι τώρα για μας, δεν θα μας εγκαταλείψει στο μέλλον. Αν είμαι χρήσιμος για την Πατρίδα, θα με φυλάξει. Αν τελείωσε η αποστολή μου θα πάω κοντά στην αγαπημένη μου Παναγία και στον θαυματουργό άγιο του νησιού μου, τον Άγιο Σπυρίδωνα.» σ. 31

Είναι αξιοθαύμαστο πώς ο συγγραφέας κατόρθωσε να συγκεντρώσει τόσες πληροφορίες για τα όπλα και τις στρατηγικές που χρησιμοποίησε ο Μέγας Αλέξανδρος στους διαφόρους πολέμους του! Ίσως αυτές οι λεπτομέρειες, που ενδιαφέρουν μάλλον τους ειδικούς, να είναι κάπως κουραστικές για τον μέσο αναγνώστη. Όμως αυτό που ενδιαφέρει και εμπνέει είναι η περιγραφή της προσωπικότητας του ίδιου του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Αυτό και μόνο κάνει το βιβλίο πολύτιμο!

Ένα πρωτότυπο έργο στα όρια της ηθογραφίας και του παραλόγου, σε σκηνοθεσία Νικολέττας Καράνταη. Δύο αδερφές, η Άννα και η Έλλη, ακροβατούν μεταξύ αληθινού και ψεύτικου, μέσα στα κλειστά σύνορα της ελληνικής επαρχίας. Η προσωπικότητα της κάθε μιας εκφράζει μια διαφορετική στάση απέναντι στη γυναικεία μοίρα. Επιδίδονται σε ένα παιχνίδι για τη μετατόπιση των ορίων της ελευθερίας που λαμβάνει χώρα στο πιο σκοτεινό υπόγειο της συνάντησης (Οκτώβριος 2019).

Μπορεί ένας θεατής να διασκεδάσει, παρακολουθώντας τη μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος; Με απόλυτο σεβασμό στο κείμενο (μετάφραση: Γιώργος Φράγκογλου), ο Στάθης Μαυρόπουλος και η ομάδα του απαντούν «ΝΑΙ», ταξιδεύοντας το κοινό στην αρχαία Αθήνα και το ίδιο το δράμα, μέσα από μια απενοχοποιημένη και διασκεδαστική διαδρομή σε 500 επιλεγμένους στίχους του Αγαμέμνονα, των Χοηφόρων και των Ευμενίδων. Μια παραγωγή του Alte Fablon.

Μετά από 150 sold-out παραστάσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, το «Μaster Class» επιστρέφει στο Θέατρο Αριστοτέλειον. Το θεατρικό έργο του αμερικανού συγγραφέα Terrence McNally, βασισμένο στο περίφημο σεμινάριο όπου δίδαξε η Μαρία Κάλλας στη Μουσική Σχολή Τζούλιαρντ της Νέας Υόρκης, στις αρχές της δεκαετίας του ‘70, έρχεται στη Θεσσαλονίκη. Τον ρόλο της Κάλλας ερμηνεύει η Μαρία Ναυπλιώτου, σε σκηνοθεσία του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου.

Σε ηλικία 21 ετών έρχεται στην Αθήνα και ο θείος της την γνωρίζει στον μεγαλέμπορο βαμβακιού Στέφανο Δέλτα και της προτείνει να τον παντρευτεί. Αν και η ίδια διαφωνεί με την οικογενειακή απόφαση και κάνει την πρώτη της αυτοκτονία, τελικά υποκύπτει. Μαζί του απέκτησε τρεις κόρες: τη Σοφία, τη Βιργινία και την Αλεξάνδρα. Από τις κόρες της απέκτησε εγγόνια αλλά και δισέγγονα, ένα εκ των οποίων είναι και ο πρώην πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, αν και ο ίδιος δεν πρόλαβε να τη γνωρίσει.

Το τρίτο από τα συνολικά έξι παιδιά του Εμμανουήλ Μπενάκη και της Βιργινίας Χωρέμη η Πηνελόπη είναι μια υποδειγματική κόρη με καλή μόρφωση και οξυδέρκεια πνεύματος. Παρ’ όλα αυτά οι αυστηροί κανόνες της οικογένειας την καταπιέζουν και μόνο μετά τον γάμο της καταφέρνει να απαλλαγεί από την οικογενειακή πίεσης.

Η συγγραφέας που μας συντρόφευε όλα τα καλοκαίρια των παιδικών μας χρόνων γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια το 1874 αλλά κατά τη διάρκεια της εφηβείας της ταξιδεύει συχνά.

Και τότε η σιγαλιά της νύχτας μάτωσε απότομα, όλη η πλάση θαρρείς πως πληγώθηκε από το κλάμα εκείνο, το διπλό. Οδυρμός εν χορώ. Απόλυτα συντονισμένος και προερχόμενος από πνευμόνια που μόλις είχαν αρχίσει να σχηματίζονται. Γιατί σαν συνεννοημένες, εκείνες, που δεν είχαν ακόμα καν χρονίσει και που ως τώρα υπέμεναν τα πάντα χωρίς να βγάζουν τσιμουδιά, με στωικότητα που θα ζήλευαν ακόμα και ενήλικοι, τώρα τα είχαν δώσει όλα και ούρλιαζαν σαν λαβωμένα ζώα.

Στον πρόλογό του ο συγγραφέας του βιβλίου Γιούνας Γιούνασον ενημερώνει ότι αναφέρει τα πραγματικά ονόματα μερικών ηγετών, καθώς αυτό είναι ένα μυθιστόρημα για το παρόν και το πρόσφατο παρελθόν. Και επειδή οι ηγέτες κοιτάζουν αφ’ υψηλού αντί να συμβαίνει το αντίθετο, είναι εύλογο να τους κάνει και λίγη πλάκα. Τελειώνοντας ζητάει συγγνώμη από όλους αυτούς, αλλά τους προτρέπει να το αποδεχτούν και να αναλογιστούν αν πίσω από την πλάκα κρύβεται η αλήθεια.


Δημοσίευση: 15/11/2019


. .