Η επεισοδιακή και η συναισθηματική υπερφαγία, δεν μπορούν να διαγνωστούν εύκολα, γιατί τα άτομα που αντιμετωπίζουν πρόβλημα, συνήθως «κρύβονται» από τους δικούς τους. Οι διατροφολόγοι, ωστόσο, έχουν κωδικοποιήσει τα ύποπτα συμπτώματα έτσι ώστε τα πρόσωπα του περιβάλλοντός τους, να μπορούν να υποπτευθούν ότι κάτι δεν πάει καλά. Με δυο λόγια:

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ τους λόγους για τους οποίους καταφεύγετε στο φαγητό, συχνά με ανεξέλεγκτο τρόπο; Τρώτε γιατί πεινάτε ή για να «ταϊσετε» τα συναισθήματά σας; Είναι πράγματι η πείνα που σας οδηγεί στην υπερκατανάλωση θερμίδων ή κάποια άλλη «ανικανοποίητη» πλευρά του εαυτού σας που δεν έχετε εξερευνήσει ;

Τρώμε σαν πιράνχας τα γεύματά μας Ναι, οκ το παραδέχομαι: Όταν πεινάω, μερικές φορές, τρώω γρήγορα. Πολύ γρήγορα. Όμως, όταν βιαζόμαστε, γεμίζουμε το στομάχι μας γρήγορα! Όμως, ο εγκέφαλός σας χρειάζεται χρόνο για να αντιληφθεί ότι έχουμε φάει αρκετά και αρχίζει να συνειδητοποιεί πως είμαστε πλήρεις μόνο όταν το γεύμα μας αρχίσει να αφομοιώνεται στο στομάχι. Για αυτό, χρειάζονται περίπου 20 λεπτά. Συμπέρασμα: Πρέπει να μασάμε καλά την τροφή μας, και αργά.

Πόσες φορές μας έχει συμβεί, να μη μπορούμε να σταματήσουμε να τρώμε; Ή ακόμη και αυτές οι λιγούρες, τα απογεύματα, που μας οδηγούν σε απίστευτους συνδυασμούς σνακ.

Αυτoί είναι οι λόγοι που κάποιες μέρες πεινάμε... συνέχεια! Κι όμως

Πόσες φορές δεν μας έχει τύχει γυρνώντας κουρασμένοι από τη δουλειά να φάμε κρύο φαγητό, π.χ μουσακά, είτε γιατί βαριόμαστε να το ζεστάνουμε, είτε γιατί βιαζόμαστε και πεινάμε. Έχετε αναρωτηθεί αν αυτός ο κρύος μουσακάς μας ευχαριστεί το ίδιο με την ίδια ποσότητα ζεστού μουσακά; Η απάντηση είναι όχι, που σημαίνει ότι για να ικανοποιήσουμε το γευστικό μας ερέθισμα μπορεί να φάμε 1 ½ μερίδα αντί για μία που θα τρώγαμε αν το ζεσταίναμε.

Έχει σημασία άραγε αν το φαγητό που τρώμε είναι κρύο ή ζεστό στην ποσότητα που θα καταναλώσουμε; 'Η αν πιούμε ένα ποτήρι κρύο ή ζεστό νερό κατά τη διάρκεια του γεύματος, θα επηρεάσει και πόσο το γεύμα μας; Πρόσφατη μελέτη (Appetite 2003) έδειξε ότι η θερμοκρασία του φαγητού αποτελεί ένα κρυμμένο μυστικό, την αξία του οποίου στη ρύθμιση της πρόσληψης τροφής δεν έχουμε αξιολογήσει ανάλογα.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ η τροφή που καταναλώνουμε συνάρτηση πόσων παραγόντων είναι; Σίγουρα η διάθεσή μας και η όρεξη αποτελούν τους κύριους άξονες που μας ωθούν στο φαγητό. Παράλληλα όμως με αυτούς, πλήθος άλλων παραμέτρων, εξωτερικών ερεθισμάτων κυρίως, επηρεάζουν την πρόσληψη τροφής.

Όταν μένετε για ώρες νηστική, είναι πολύ πιθανό να πεινάσετε και να καταλήξετε να τρώτε με μανία το επόμενο γεύμα σας. Για να αποφύγετε κάτι τέτοιο, φροντίστε να έχετε πάντα μαζί σας ένα υγιεινό σνακ. Οι ανάλατοι ξηροί καρποί αποτελούν μια ιδανική λύση, αφού μεταφέρονται εύκολα και σας τροφοδοτούν με ενέργεια. Τα λαχανικά και τα φρούτα είναι εξίσου καλές επιλογές, που θα σας δώσουν ελάχιστες θερμίδες. *Καταναλώστε φυτικές ίνες

Είναι γνωστό το ότι το πρωινό είναι το σημαντικότερο γεύμα της ημέρας. Ωστόσο, αν θέλετε να χάσετε βάρος, τα κρουασάν βουτύρου και το μπέικον δεν έχουν θέση στο πιάτο σας. Προτιμήστε ένα πρωινό πλούσιο φυτικές ίνες, όπως είναι ένα μπολ με βρώμη, γάλα αμυγδάλου και ξηρούς καρπούς. Οι φυτικές ίνες θα σας κρατήσουν χορτάτη μέχρι την ώρα του μεσημεριανού, χωρίς καν να έχετε σκεφτεί το φαγητό. *Φτιάξτε ροφήματα

Πολλές φορές νομίζετε ότι πεινάτε, ενώ στην πραγματικότητα έχει αφυδατωθεί ο οργανισμός σας. Φροντίστε να είστε συνεχώς ενυδατωμένη, έχοντας πάντα ανά χείρας ένα μπουκαλάκι νερό. Άλλωστε, το νερό έχει την ιδιότητα να κόβει την όρεξη και να ενεργοποιεί τον μεταβολισμό. *Φάτε πρωινό

Το φαγητό για πολλούς ανθρώπους καλύπτει συναισθηματικές ανάγκες. Μετά από μία κουραστική ημέρα, ίσως σκέφτεστε ότι το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να απολαύσετε μερικά λεπτά ηρεμίας τρώγοντας το αγαπημένο σας comfort food και επιβραβεύοντας έτσι τον εαυτό σας. Εντοπίστε, λοιπόν, τι είναι αυτό που σας λείπει από τη ζωή σας και θα μπορούσε να σας δώσει τη χαρά και τη συναισθηματική ασφάλεια που ψάχνετε στο φαγητό και εστιάστε σε αυτό. Συνήθεια

Ίσως κατευθύνεστε προς το ψυγείο όταν πρέπει να ξεκινήσετε να σιδερώνετε. Στη δουλειά, μπορεί να επισκέπτεστε τον αυτόματο πωλητή προτού μιλήσετε στο τηλέφωνο με έναν δύσκολο πελάτη. Αυτή σας η συνήθεια βασίζεται στο στρες και καλό θα είναι να βρείτε μια άλλη λύση για να το αντιμετωπίσετε. Βάλτε μουσική για να κάνετε τις δουλειές του σπιτιού ή συζητήστε με έναν συνάδερφό σας προτού αντιμετωπίσετε τον πελάτη. Βαρεμάρα

Είναι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι περισσότεροι άνθρωποι: τρώνε χωρίς να πεινάνε και κάπως έτσι καταλήγουν να παχαίνουν. Το φαγητό μπορεί να σας κάνει να νιώσετε όμορφα και πολλές φορές ένα νόστιμο σνακ μπορεί να σας φτιάξει τη διάθεση ή να τονώσει την παραγωγικότητά σας. Επομένως, πειράζει να τρώτε ακόμη κι αν δεν πεινάτε;

Μπορεί να νιώσετε κάποια ανακούφιση αλλά θα διαρκέσει για όση ώρα τρώτε. Μετά είναι πολύ πιθανό να κυριευθείτε από τύψεις και ενοχές που θα καταλήξουν σε άλλη μια απόπειρα ανακούφισης με το φαγητό. Τότε ξεκινά ένας φαύλος κύκλος αρνητικών συναισθημάτων και κατανάλωσης τροφής. Δεν τρώτε για να προσφέρετε στο σώμα σας την ενέργεια που έχει ανάγκη για να είναι υγιές, αλλά για να αλλάξετε τα συναισθήματά σας.


Δημοσίευση: 15/11/2019


. .