Ο ρόλος του παιχνιδιού είναι πολύ σημαντικός για την ομαλή ανάπτυξη των παιδιών, καθώς μπορεί να αποτελέσει ταυτόχρονα μοχλό για δημιουργική απασχόληση και έκφραση των στοιχείων του χαρακτήρα και του εσωτερικού κόσμου κάθε παιδιού. Μέσα από το παιχνίδι τα παιδιά διασκεδάζουν, δημιουργούν, εκφράζονται, αναπτύσσουν τη φαντασία και την ευρηματικότητά τους και μαθαίνουν να υπακούν σε κανόνες απαραίτητους στη διαδικασία του παιχνιδιού, να συνεργάζονται, να κερδίζουν και να χάνουν.

Όμως πολλοί ειδικοί διαφωνούν υποστηρίζοντας ότι ένα από τα πιο σημαντικά μαθήματα που πρέπει να πάρει το παιδί είναι ότι μπορεί να διασκεδάζει και μόνο του.

Μερικοί γονείς πιστεύουν ότι κάθε στιγμή που το παιδί είναι ξύπνιο πρέπει να είναι γεμάτη με ενδιαφέρουσες δραστηριότητες και ερεθίσματα.

Ως ενήλικες, έχουμε την ευκαιρία να συναντηθούμε με τα παιδιά μέσω του παιχνιδιού και να γίνουν οι οδηγοί μας για μια υγιή και ισότιμη σχέση (Αντωνιάδης, 1994), επιτρέποντάς τα να αναπτυχθούν ομαλά ως προς αυτό που τους ταιριάζει περισσότερο. Κλείνοντας, αντί επιλόγου παρατίθενται δυο ενδεικτικά αποφθέγματα για το ρόλο και την σημασία του παιχνιδιού στην παιδική ηλικία αλλά και για όλη τη διάρκεια της ζωής του ανθρώπου.

Οι μικροί ζωγράφοι έκλεψαν τις εντυπώσεις στην έκθεση του Πρότυπου Παιδικού…

Όταν το παιδί μαθαίνει να παίζει μόνο του, παίρνει πολύτιμα μαθήματα που σίγουρα θα του φανούν χρήσιμα σε όλη την υπόλοιπη ζωή του. Το να μπορεί να κρατήσει το ίδιο τον εαυτό του απασχολημένο, χωρίς απαραίτητα εσείς ή κάποιος άλλος να αναλαμβάνει το ρόλο του «διαχειριστή» του παιχνιδιού, μαθαίνει στο παιδί να είναι πιο ανεξάρτητο και αυτόνομο, ενώ παράλληλα εξασκεί ακόμα περισσότερο το σώμα, το μυαλό και τη φαντασία του. Τι άλλο του μαθαίνει;

Παιδί «Εγώ και ο εαυτός μου»: Αφήστε το παιδί να παίζει μόνο του – Κάνει καλό!

Τα παιδιά δεν παίζουν απλά για να γεμίσουν την ώρα τους μέσα στην ημέρα. Παίζουν επειδή το παιχνίδι είναι ένα βασικό εργαλείο προκειμένου να καταλάβει και να εξερευνήσει τον κόσμο. Με το παιχνίδι συνεργασίας, τα παιδιά μαθαίνουν πως οι αποφάσεις τους επηρεάζουν τους άλλους, πως πρέπει να συμπεριφέρονται και πως να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους.

Και κάπως έτσι τους αγοράζουμε αντί για παιχνίδια, tablet και smartphones. Εννοείται πως έχουν αρκετές επιμορφωτικές εφαρμογές αλλά μέχρι εκεί. Οι μαθησιακές ικανότητες ενός παιδιού δεν έχουν να κάνουν με την διάκριση ανάμεσα σε ένα ρήμα και ένα αντικείμενο αλλά έχoυν να κάνουν με περισσότερα πράγματα.

Με τις τόσες υποχρεώσεις και δραστηριότητες που φορτώνουμε τα παιδιά μας, καταλήγουμε να βγάζουμε το παιχνίδι από την καθημερινότητά τους.

Tο συμβολικό παιχνίδι εμφανίζεται μετά τα 2 έτη και περιλαμβάνει την προσποίηση ρόλων από το παιδί και τη χρήση ενός αντικειμένου με φανταστικό τρόπο. Για παράδειγμα, ένα κουτάλι μπορεί να παίρνει τον ρόλο του τηλεφώνου και το παιδί να παίζει ότι μιλάει στο τηλέφωνο. Το συμβολικό παιχνίδι συμβάλλει στην ανάπτυξη της φαντασίας, της κοινωνικότητας και του λόγου, καθώς και στην εκτόνωση των συναισθημάτων του παιδιού.

Είναι ευχαρίστηση, είναι δοκιμή, είναι εξάσκηση, είναι μάθηση. Βάζει τα θεμέλια για τα χρόνια που έρχονται, στρώνει το χαλί της ζωής τους, βοηθάει στην εύκολη μετάβασή τους στην εφηβεία. Τα σχολεία όμως άρχισαν και πολλοί γονείς παραπονιούνται ήδη ότι τα παιδιά τους χάνουν την ώρα τους παίζοντας όλη μέρα, ενώ θα έπρεπε να μελετούν.

Tο παιχνίδι είναι ένα σημαντικότατο κομμάτι της ζωής των παιδιών από τη βρεφική ηλικία έως την εποχή της ενηλικίωσής τους. Είναι για το παιδί η μόνη σοβαρή απασχόληση.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε πόσο σημαντικό είναι για τα παιδιά και το παιχνίδι έξω στην αυλή, στον κήπο ή στο γήπεδο της γειτονιάς. Ερευνητές του Πανεπιστημίου Cambridge παρατήρησαν ότι για κάθε επιπλέον ώρα που περνάει ένα παιδί παίζοντας εκτός σπιτιού, ο κίνδυνος μυωπίας μειώνεται κατά 2%. Η έκθεση στο φυσικό φως του ήλιου και ο χρόνος που περνάει ένα παιδί κοιτάζοντας σε μακρινά αντικείμενα ίσως να παίζουν ρόλο σε αυτό το φαινόμενο, εικάζουν οι ερευνητές.

Tο συμβολικό παιχνίδι εμφανίζεται μετά τα 2 έτη και περιλαμβάνει την προσποίηση ρόλων από το παιδί και τη χρήση ενός αντικειμένου με φανταστικό τρόπο. Για παράδειγμα, ένα κουτάλι μπορεί να παίρνει τον ρόλο του τηλεφώνου και το παιδί να παίζει ότι μιλάει στο τηλέφωνο. Το συμβολικό παιχνίδι συμβάλλει στην ανάπτυξη της φαντασίας, της κοινωνικότητας και του λόγου, καθώς και στην εκτόνωση των συναισθημάτων του παιδιού. Το παιχνίδι έξω


Δημοσίευση: 14/11/2019


. .